- 04.11.2025 EU tržišta OTVARANJE: Burze pale više od 1 posto
- 03.11.2025 Forex trgovanje krajem 2025. - Što možemo očekivati? Analiza...
- 03.11.2025 Kako politika utječe na tržišta - analiza stručnjaka SOHO In...
- 03.11.2025 ZSE DANAS: Crobexi pali na početku tjedna, promet umanjen
- 02.11.2025 TJEDNI PREGLED: Dolar ojačao, unatoč smanjenju Fedovih kamat...
- 10.10.2025 Eurizon AM fondovi - kreiranje i zadavanje zahtjeva
- 07.10.2025 Intercapital fondovi postaju Erste fondovi
- 29.08.2025 Hanfa dala suglasnost Fini za preuzimanje Zagrebačke burze
- 26.04.2025 Proglašeni najbolji fondovi u 2024. godini
- 14.04.2025 Volatilnost na tržištima dionica - što treba ulagatelj znati
- 03.11.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 03.11.2025. - OTP Invest
- 28.10.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 27.10.2025. - OTP Invest
- 21.10.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 20.10.2025. - OTP Invest
- 20.10.2025 Investicijski kompas: Izazovi i otpornost globalnog tržišta u rujnu 2025.
- 17.10.2025 Komentar tržišta - Erste Asset Management - rujan 2025.
- 04.11.2025 MIROVINCI TJEDNO: Prevladali mirovinski fondovi s pozitivnim rezultatom
- 03.11.2025 TJEDNI PREGLED: U većini fondovi s pozitivnim tjednim rezultatom
- 28.10.2025 MIROVINCI TJEDNO: Većina mirovinskih fondova zabilježila rast
- 27.10.2025 TJEDNI PREGLED: U većini fondovi s pozitivnim tjednim rezultatom
- 23.10.2025 Neto imovina obveznih mirovinskih fondova u rujnu porasla za 441 milijun eura
- 06.11.2025 ZSE DANAS: Crobexi četvrti dan u crvenom, promet umanjen
- 06.11.2025 ZSE INTRADAY: Uz mršav promet, Crobexi u minusu četvrti dan zaredom
- 06.11.2025 EU tržišta OTVARANJE: Ulagači oprezni, indeksi stagniraju
- 06.11.2025 ZSE OTVARANJE: Očekuje se oprezno trgovanje, stagnacija Crobexa
- 06.11.2025 AZIJSKA TRŽIŠTA: Burze prate rast Wall Streeta, dolar oslabio
- 05.11.2025 Stabilizacija prihoda BMW-a u trećem tromjesečju
- 04.11.2025 Saudijski naftni div s manjim prihodom i u trećem tromjesečju
- 03.11.2025 Skok Ryanairove dobiti u ljetnim mjesecima
- 31.10.2025 Erste u prvih devet mjeseci s 200 milijuna eura neto dobiti
- 31.10.2025 Croatia Airlines s većim prihodima, ali i gubitkom
- 06.11.2025 Početkom prosinca kreće testno razdoblje razmjene i fiskalizacija eRačuna
- 06.11.2025 Od nedjelje u ponoć započinje 14. po redu upis trezoraca za građane
- 06.11.2025 Njemački kemijski div pokreće proizvodnju u ogromnom pogonu u Kini
- 06.11.2025 Na kraju listopada u HZMO-u 28,5 tisuća osiguranika više nego lani
- 06.11.2025 Promet u maloprodaji eurozone blago smanjen i u rujnu
EKONOMIJAObjavljeno: 13.04.2011
Čolaković: Ne može se džeparcem namamiti vrhunske menadžere u javna poduzeća
| Podijeli sadržaj: | ||||
Kakva je svrha Kodeksa korporativnog upravljanja kojeg je Vlada donijela prije pola godine?
On treba poslužiti kao poslovno-etička platforma za dobru praksu korporativnog upravljanja poslovnim poduzećima i organizacijama u javnom sektoru. Sadržajno, taj dokument je korak ispred formalnih zakonskih okvira koji se bave pojedinim aspektima upravljanja i kontrolinga poslovanja javnih trgovačkih društava ili ustanova kao što su npr. zakoni o sprečavanju sukoba interesa, javnoj nabavi i slični specijalni zakoni koji se odnose na poslovanje velikih državnih monopola i poslovnih organizacija od javnog interesa. Analogno Hrvatskom kodeksu korporativnog upravljanja kojeg su donijeli Hanfa i Zagrebačka burza, ovaj Vladin dokument obvezujući je za organe svih društava kapitala i poslovnih organizacija u kojima je država ekskluzivni osnivač ili drži većinske udjele, a ima snagu preporuke za komunalna poduzeća u kojima javni interes zastupaju organi lokalne uprave i samouprave. Njime se pobliže razrađuju način imenovanja, dužnosti, ovlasti i odgovornost nositelja mandata članova skupština, uprava i NO-a u kompanijama javnog sektora, tako da će u tom pogledu biti više transparentnosti i manje političkog voluntarizma. Naglasak je na javnim natječajima za imenovanje direktora i nadzornika te osobnoj odgovornosti svih čimbenika u procesu vođenja poslova i nadzora nad operativnim menadžmentom, pa će to zasigurno pridonijeti suzbijanju svakovrsnih zloporaba u upravljanju imovinom poduzeća javnog sektora. Naravno, taj dokument neće sam po sebi preko noći promijeniti sustav vrijednosti i ponašanja u javnom sektoru, ali je prvi korak u smjeru primjene istovjetnih profesionalnih standarda i kriterija odgovornog poslovanja kakvi vrijede za uprave i NO-e u privatnom i mješovitom sektoru gospodarstva.
Može li se samo temeljem tog Kodeksa u praksu državnih kompanija uvesti sustav primjerenih naknada za rad vodećih ljudi izabranih na natječaju?
Problem je u tome što paralelno s usvajanjem Kodeksa nisu usvojeni Nacionalni standardi za plaće, naknade i nagrade članova uprava i NO-a u javnom sektoru. Naime, taj dokument također je na inicijativu HUM-CROMA priredila međuresorska Vladina radna skupina. Njime se detaljno konkretiziraju ključna pravila za izbor i imenovanje nositelja mandata, kao i kriteriji za zaključivanje individualnih ugovora s članovima uprava, te mjerila za nagrađivanje članova NO-a poslovnih organizacija u javnom sektoru. Sada imamo zbrku između proklamiranog sustava vrijednosti te načela koja sadrži nedavno usvojeni Kodeks i prakse koja je po inerciji i dalje na snazi. Primjerice, i dalje vrijede preporuke Vlade iz 2009. o ograničavanju najviših direktorskih plaća, a nakon provedenih natječaja za imenovanje novih članova NO-a ne zna se na temelju čega, kako i koliko bi trebali biti nagrađeni nositelji tih mandata. Ako je cijela operacija izvedena samo zato da na ta mjesta umjesto ministara i državnih dužnosnika budu postavljeni političarima bliski volonteri, a ne nezavisni profesionalci, onda su mali izgledi da će kvaliteta korporativnog upravljanja i efikasnost poslovanja u javnom sektoru biti išta bolja nego prije.
Zašto bi Vlada trebala požuriti s donošenjem Nacionalnih standarda?
Cilj je tog dokumenta da se slijedom ozbiljno provedenih javnih natječaja na pozicije predsjednika uprava i članova ključnog menadžmenta privuku vrhunski i poduzetnički orijentirani profesionalci, ljudi koji su spremni na izazov da unutar četverogodišnjeg mandata provedu operativno restrukturiranje javnih poduzeća i unaprijede njihovu efikasnost barem za 10 posto godišnje. No takvi ljudi ne sjede besposleni i neće se odazvati na natječaje koji im nude ogromnu osobnu odgovornost i džeparac kao kompenzaciju za ostvarenje ambicioznih poslovnih ciljeva. Zato treba hitno usvojiti postojeći prijedlog ili neki modificirani Nacionalni standard koji će biti stimulirajući, kako na razini fiksne plaće, tako i s obzirom na nagrade za ostvarene poslovne rezultate. Na tome se testira i ozbiljnost političke volje da se napusti loša praksa upravljanja javnim poduzećima, odnosno imovinom poreznih obveznika, koja je i dovela do korupcionaških skandala nevjerojatnih razmjera.
Je li razlog odgađanja možda strah od gubitka političkih bodova pred izbore ili veliki broj afera u javnom sektoru zbog kojih nije oportuno ukidati ograničenje dok traju istrage?
Ne bih rekao. Premijerki i njezinu kabinetu treba priznati odlučnost što su se opredijelili za nultu stopu tolerancije spram korupcije i drugih oblika zloporaba u poslovanju javnog sektora te omogućili da pravosuđe napokon aktivira instrumente zaštite pravnog poretka i javnog dobra. Kako je svako zlo za neko dobro, tako se može pretpostaviti da će ružne afere i teški oblici gospodarskog kriminala u sprezi javnog sektora i političkih pokrovitelja djelovati pedagoški i da će sudska praksa "pro futuro" pozitivno korigirati ponašanje svih aktera korporativnog upravljanja unutar javnog sektora. S druge strane, oportunitet donošenja važnih odluka iz perspektive profesionalnih političara itekako zavisi o izboru trenutka. U vrijeme kada se odluka o ograničavanju plaća direktora donosila, imala je više populističko-propagandni karakter. Unaprijed se znalo da će efekti ušteda u masi osobnih dohodaka biti ekonometrijski beznačajni, a vjerojatno se kalkuliralo da će ograničenje anestezirati srdžbu sindikata oko uvođenja kriznog poreza. Sada, uoči izbora i nakon što je krizni porez ukinut, odluka o ukidanju nametnutih ograničenja za plaće direktora bila bi politički neutralna. Prema tome, ni afere, ni strah od gubitka političkih bodova nisu stvarni razlozi za izbjegavanje donošenja Nacionalnih standarda.
Što je onda pravi razlog?
Prije će biti da nadležno Ministarstvo gospodarstva ili Vlada ne daju toj temi prioritet, jer se i prema svemu ostalom na području uvjeta privređivanja i upravljanja makroekonomskim instrumemntarijem odnose kao da ne razlikuju što je hitno, a što bitno da bi gospodarske reforme dale rezultata. Naposljetku, i Kodeks i Nacionalni standardi predviđaju da bi se kalendar raspisivanja natječaja za (re)izbor predsjednika i članova uprava u državnim poduzećima trebao pomaknuti barem godinu dana u odnosu na kalendar parlamentarnih izbora, tako da i u proceduralno-tehničkom smislu te odluke što manje zavise o volji nositelja izvršne vlasti i da u izbornom razdoblju ne budu paralizirani normalni procesi razvoja javnog sektora.
Vlast se teško odriče kontrole
Zašto Vlada oteže s uvođenjem reda u korporativno upravljanje u javnom sektoru?
Za pretpostaviti je da se sada, nakon puna dva desetljeća incestuozne sprege političke moći i poduzeća u javnom sektoru, u rasponu od kadrovske politike preko klijentelističkin monopola do reketarenja, teško odreći izravne kontrole i neposrednog utjecaja nad raspolaganjem imovinom koja još uvijek predstavlja oko 50 posto BDP-a. Dio razloga vjerojatno je i u nesigurnosti i neznanju, jer kad god treba donijeti teške odluke i pokrenuti ireverzibilne procese koji umanjuju interese neke privilegirane skupine, to podrazumijeva i spremnost da se političari odreknu i dijela vlastitog utjecaja i moći. Drugim riječima, donošenje ili nedonošenje takvih odluka u konkretnom pitanju Nacionalnih standarda više je test političke volje nego pitanje zrelosti trenutka ili kvalitete ponuđenog modela.
- 04.11.2025 EU tržišta OTVARANJE: Burze pale više od 1 posto
- 03.11.2025 Forex trgovanje krajem 2025. - Što možemo očekivati? Analiza...
- 03.11.2025 Kako politika utječe na tržišta - analiza stručnjaka SOHO In...
- 03.11.2025 ZSE DANAS: Crobexi pali na početku tjedna, promet umanjen
- 02.11.2025 TJEDNI PREGLED: Dolar ojačao, unatoč smanjenju Fedovih kamat...
- 10.10.2025 Eurizon AM fondovi - kreiranje i zadavanje zahtjeva
- 07.10.2025 Intercapital fondovi postaju Erste fondovi
- 29.08.2025 Hanfa dala suglasnost Fini za preuzimanje Zagrebačke burze
- 26.04.2025 Proglašeni najbolji fondovi u 2024. godini
- 14.04.2025 Volatilnost na tržištima dionica - što treba ulagatelj znati
- 03.11.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 03.11.2025. - OTP Invest
- 28.10.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 27.10.2025. - OTP Invest
- 21.10.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 20.10.2025. - OTP Invest
- 20.10.2025 Investicijski kompas: Izazovi i otpornost globalnog tržišta u rujnu 2025.
- 17.10.2025 Komentar tržišta - Erste Asset Management - rujan 2025.
- 04.11.2025 MIROVINCI TJEDNO: Prevladali mirovinski fondovi s pozitivnim rezultatom
- 03.11.2025 TJEDNI PREGLED: U većini fondovi s pozitivnim tjednim rezultatom
- 28.10.2025 MIROVINCI TJEDNO: Većina mirovinskih fondova zabilježila rast
- 27.10.2025 TJEDNI PREGLED: U većini fondovi s pozitivnim tjednim rezultatom
- 23.10.2025 Neto imovina obveznih mirovinskih fondova u rujnu porasla za 441 milijun eura
- 06.11.2025 ZSE DANAS: Crobexi četvrti dan u crvenom, promet umanjen
- 06.11.2025 ZSE INTRADAY: Uz mršav promet, Crobexi u minusu četvrti dan zaredom
- 06.11.2025 EU tržišta OTVARANJE: Ulagači oprezni, indeksi stagniraju
- 06.11.2025 ZSE OTVARANJE: Očekuje se oprezno trgovanje, stagnacija Crobexa
- 06.11.2025 AZIJSKA TRŽIŠTA: Burze prate rast Wall Streeta, dolar oslabio
- 05.11.2025 Stabilizacija prihoda BMW-a u trećem tromjesečju
- 04.11.2025 Saudijski naftni div s manjim prihodom i u trećem tromjesečju
- 03.11.2025 Skok Ryanairove dobiti u ljetnim mjesecima
- 31.10.2025 Erste u prvih devet mjeseci s 200 milijuna eura neto dobiti
- 31.10.2025 Croatia Airlines s većim prihodima, ali i gubitkom
- 06.11.2025 Početkom prosinca kreće testno razdoblje razmjene i fiskalizacija eRačuna
- 06.11.2025 Od nedjelje u ponoć započinje 14. po redu upis trezoraca za građane
- 06.11.2025 Njemački kemijski div pokreće proizvodnju u ogromnom pogonu u Kini
- 06.11.2025 Na kraju listopada u HZMO-u 28,5 tisuća osiguranika više nego lani
- 06.11.2025 Promet u maloprodaji eurozone blago smanjen i u rujnu
- Izdavanje / kupnja udjela u fonduSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Zamjena udjela među fondovimaSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Otkup / prodaja udjela u fonduSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Pitajte nasObratite nam se ako trebate dodatne odgovore i objašnjenja. Investicijske savjete ne dajemo.
(na kraju Q3 - 2025)
- Dionički
- Mješoviti
- Obveznički
- Kratkoročni obv.
| Fond | Prinos | Riz. | Portfelj | Prinosi | Kupi | ||
| Capital Breeder | +37,22% | 3 | |||||
| Global Kapital | +35,58% | 4 | |||||
| Erste SEE Equity - klasa B | A | +33,74% | 3 |
| Fondovi | Trajanje akcije | Info |
| OTP Absolute - ulazna naknada | AKCIJA do 31.12. | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji pravovremeno dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 01.02.2022. do 31.12.2025., zaključno do 14:00.
OTP Absolute Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada | AKCIJA do 31.12. | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji pravovremeno dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 01.04.2022. do 31.12.2025., zaključno do 14:00.
OTP indeksni Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela OTP Meridian 20 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| A1 - ulazna naknada | AKCIJA do 31.12. | |
Društvo je donijelo odluku o nenaplaćivanju ulazne naknade do kraja 2025. godine.
A1 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| Eurizon fondovi - ulazna naknada | AKCIJA do opoziva | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda. Navedeno vrijedi do opoziva.
Eurizon HR Flexible 30 fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Eurizon HR Conservative 10 fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Eurizon HR International Multi Asset fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada | AKCIJA do opoziva | |
Prilikom otkupa udjela izlazna naknada se umanjuje te za sva ulaganja do 12 mjeseci iznosi 1,00 posto umjesto prospektom propisanih 2,00 posto. Za ulaganja duža od 12 mjeseci izlazna naknada se ne naplaćuje, iznosi 0,00 posto. Navedeno vrijedi za ulagače koji pri kupnji udjela dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 19.07.2023. do opoziva.
Eurizon HR Equity fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| Erste AM fondovi - ulazna naknada 0,00% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela u navedenim fondovima putem portala Hrportfolio ulazna naknada iznosi 0,00 posto, od 01.01.2022. do opoziva.
Za sva ulaganja putem trajnog naloga započeta u vrijeme akcije ukida se ulazna naknada tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji Erste Bond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Erste Balanced Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Erste SEE Equity Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Erste Global Equity Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Erste Global Technology Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| Erste AM fondovi - trajni nalog | AKCIJA do opoziva | |
Temeljem odluke o ukidanju ulazne naknade za sva ulaganja putem trajnog naloga, koja se odnosi na sve ex-Icam fondove, sva ulaganja putem trajnog naloga zaprimljena putem portala Hrportfolio, započeta u razdoblju trajanja akcije oslobođena su ulazne naknade tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji
Svi ex-Icam fondovi Usporedba fondova Kupnja udjela u fondu |
||
| Erste Income Plus - ulazna naknada 0,50% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela putem portala Hrportfolio u Erste Income Plus fondu ulazna naknada je umanjena s 1,00 posto na 0,50 posto, do opoziva.
Za sva ulaganja putem trajnog naloga započeta u vrijeme akcije ukida se ulazna naknada tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji Erste Income Plus Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| ZB Conservative - ulazna naknada 0,00% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela u fondu ZB Conservative ulazna naknada iznosi 0,00 posto, od 14.11.2022. do opoziva.
ZB conservative Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt i pravila ZB Invest Funds |
||
| Indeks | Vrijeme | Vrijednost | Bod +/- | % | Graf |
| CROBEX* | 06.11. 16:00 | 3765,23 | -8,73 |
-0,23 |
|
| CROBEX10* | 06.11. 16:00 | 2399,57 | -3,07 |
-0,13 |
|
| CROBEX10tr* | 06.11. 16:00 | 2760,09 | -3,53 |
-0,13 |
|
| ADRIAprime* | 06.11. 15:48 | 2963,82 | 16,01 |
0,54 |
|
| CROBISTR* | 06.11. 16:31 | 185,587 | 0,04 |
0,02 |
|
| CROBIS* | 06.11. 16:31 | 99,2044 | 0,00 |
0,00 |
| Dionica | Zadnja | Promjena | Promet |
| HT | 41,80 € |
0,24% |
284.027,70 € |
| RIVP | 6,38 € |
0,00% |
141.251,30 € |
| ZABA | 24,20 € |
0,00% |
138.712,60 € |
| KODT2 | 3.300,00 € |
-1,20% |
135.560,00 € |
| KOEI | 656,00 € |
-0,30% |
126.264,00 € |
| ADRS2 | 77,00 € |
0,00% |
99.253,00 € |
| IG | 58,00 € |
-1,02% |
93.094,80 € |
| KODT | 3.420,00 € |
-0,87% |
71.750,00 € |
| ZITO | 19,30 € |
-1,03% |
49.467,20 € |
| DLKV | 8,60 € |
0,23% |
38.025,36 € |
| Redovni dionički promet: | 1.344.437,05 € |
| Redovni obveznički promet: | 55.009,80 € |
| Sveukupni promet: | 4.901.196,85 € |


