NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

EKONOMIJAObjavljeno: 05.01.2009

Analiza: Može li regionalizam spasiti svijet od financijske krize?

Financijske krize današnjice postavljaju pred vlade nacionalnih država složene izazove prepune neizvjesnosti. Neizvjesnost i rizik imaju dodirnih točaka jer oboje impliciraju nepoznatost ishoda, ali neizvjesnost dodatno otežava situaciju zbog nepoznatog broja mogućih ishoda.
Financijske krize i ratovi imaju sva obilježja neizvjesnosti dok rulet i Jednoruki Jack odgovaraju opisu rizika. Stoga je cilj velikog broja nacionalnih država reducirati neizvjesnost i iskoristiti prednosti u okviru regionalnih ekonomskih integracija, a one su naročito poželjne za zemlje koje imaju političku kulturu obilježenu potrebom za izbjegavanjem neizvjesnosti.

Učestalost financijskih kriza

Stalna izloženost financijskim krizama u zadnjih trideset stvorila je u očima mnogih promatrača uvjerenje da živimo u razdoblju bez presedana kad su iste u pitanju. Ipak, analize pokazuju da je i razdoblje između dva svjetska rata bilo popraćeno učestalim financijskim krizama. Ekonomisti Barry Eichengreen i Michael D.Bordo proučavali su financijske krize od 1880.-1997. u razvijenim državama kao i tržištima u nastajanju. Zaključili su da je između 1919. i 1939. u razvijenim industrijaliziranim zemljama bilo 36 financijskih kriza (valutne krize, bankarske krize i kombinacija bankarske i valutne krize).

Dok je u međuratnom razdoblju omjer valutnih i bankarskih kriza podjednak, u zadnjih trideset godina prevladavale su valutne krize zbog sve veće mobilnosti kapitala. U razdoblju od 1973. do 1997. broj kriza se povećao na 44. Tržišta u nastajanju zbog malog stupnja integracije u globalnu ekonomiju u razdoblju između dva rata nisu bila toliko izložena krizama induciranima u njima samima i «efektu Analiza: Može li regionalizam spasiti svijet od financijske krize?zaraze» koji označava prelijevanje krize iz centra prema periferiji. Međutim, situacija se drastično promijenila u zadnjih tridesetak godina pa su financijske krize periferije premašivale brojku od 90.

Proliferacija regionalnih integracijskih aranžmana

Zanimljivo je uočiti kako se pojava financijskih kriza i njihova učestalost može povezati s porastom broja regionalnih ekonomskih integracija. Usprkos značajnom broju regionalnih ekonomskih aranžmana u 19. stoljeću poput Zollvereina važno je napomenuti da najznačajniji trend prema takvom obliku ekonomske suradnje, izuzev današnje proliferacije regionalnih trgovinskih aranžmana, predstavlja razdoblje između Prvog i Drugog svjetskog rata.

U tom razdoblju kojeg mnogi nazivaju drugi val regionalizma, zabilježen je nagli porast regionalnih i transregionalnih ekonomskih integracija poput Commonwealtha, a najveći broj osnovan je nakon što su posljedice Velike Depresije počele jenjavati.

Tako je 1934. Rimskim ugovorom na snagu stupio regionalni preferencijalni aranžman između Italije, Austrije i Mađarske. Belgija, Danska, Švedska, Norveška, Finska, Luksemburg i Nizozemska sklopile su niz međusobnih ekonomskih aranžmana. SAD je pokušao skinuti veo izolacionizma sklapanjem čitavog niza bilateralnih ekonomskih aranžmana sa latinoameričkim zemljama.

Treći i manje značajni val regionalizma karakterističan je za razdoblje od 1950-ih do 1970-ih. Četvrti i najznačajniji val ekonomskog regionalizma stupio je na scenu krajem 1980-ih zbog drastične promjene globalnog geopolitičkog i ekonomskog konteksta. Prema podacima WTO-a iz 2006. godine u svijetu je postojalo 216 regionalnih ekonomskih integracija od kojih se najveći dio odnosio na zone slobodne trgovine.

Ako uzmemo u obzir periode najintenzivnijeg pomaka prema ekonomskoj suradnji na regionalnom i transregionalnom planu, drugi i četvrti val regionalizma, lako je uočiti kako se pojava takvih aranžmana u najvećoj mjeri poklapa s razdobljima ekonomskih i financijskih kriza, odnosno oni služe kao obrambeni mehanizam država koje sudjeluju u integracijskom procesu. Stoga je izgledno očekivati povećanje broja integracijskih aranžmana kao i veći stupanj dubinske integracije u postojećim regionalnim ekonomskim integracijama.

Razlozi za pokretanje integracijskog projekta

Osim već spomenutog faktora koji se odnosi na smanjivanje stupnja neizvjesnosti od eksternih šokova, regionalne ekonomske integracije nastaju iz nekoliko političkih i ekonomskih razloga. Politički razlozi odnose se na jačanje regionalne sigurnosti, povećanje pregovaračke moći u pregovorima s ekonomskih i ne-ekonomskim subjektima, odašiljanje poruke potencijalnim investitorima o kredibilitetu vlade i njezine odluke za provođenjem reformskog procesa, zadovoljenje interesa domaćih političkih aktera kao i uvjerenje da je lakše postići liberalizaciju trgovine regionalnim pristupom u odnosu na multilateralne pregovore na globalnoj razini.

S druge strane, ekonomski razlozi odnose se na pristup većem tržištu, mogućnost privlačenja izravnih stranih investicija, dublja integracija na širem spektru javnih politika, zaštita nekonkurentnih industrija u okviru regionalne integracije koje ne bi izdržale pritisak globalne konkurencije. Zapravo, ekonomski i politički razlozi su iznimno isprepleteni i međusobno se pojačavaju. J. Viner smatrao je da carinske unije treba promatrati prije svega kao «neekonomske institucije».

Pojava dublje ekonomske integracije izvan EU

Prošle godine, čelnici južnoameričkih država potpisali su sporazum kojim se osniva Unija južnoameričkih država, odnosno UNASUR, kao i planove suradnje na područjima energetike, infrastrukture i financijskih projekata. Sporazum nije uključio brazilski prijedlog stvaranja regionalnog obrambenog vijeća, te povezivanje Mercosura i Andske zajednice zbog kolumbijskog protivljenja.

Doduše, samo je pitanje dana kada će se Kolumbija kao tradicionalni američki saveznik na kontinentu svrstati u tabor UNASUR-a pod pretpostavkom daljnje erozije američke ekonomske i političke moći. Integracijskog elana ne nedostaje ni u jugozapadnoj Aziji gdje su Ugovor o monetarnoj uniji dogovorili čelnici Saudijske Arabije, Katara, Bahraina, Kuvajta i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Cilj sporazuma odnosi se na uspostavu središnje banke i jedinstvene valute u regiji kako bi se stabilizirala trgovina i spriječio pad nacionalnih valuta koje su vezane uz dolar. Izgledno je da bi stanovnici spomenutih zemalja mogli imati zajedničku valutu nakon 2010. godine.

U Aziji također dolazi do sve jačeg povezivanja između ASEAN-a i Kine kao globalnog ekonomskog diva. Početkom prosinca prošle godine Kina je najavila da yuan namjerava učiniti konvertibilnim u trgovini s partnerima iz ASEAN-a. Tim potezom smanjila bi se ovisnost regionalne trgovine o kretanju na inozemnim valutnim tržištima. Takav potez zasigurno će umanjiti važnost američkog dolara. Formiranje regionalnih ekonomskih blokova i jačanje suradnje njihovih članova na području monetarne politike hrabar je potez koji bi mogao spriječiti aprecijacijske pritiske na euro kao najizglednijeg kandidata za nasljednika dolara.

Što nas očekuje?

Najsloženiji primjeri regionalizma pojavili su se u regijama u kojima su državne strukture razmjerno jake i gdje je legitimnost granica i poretka neupitna. Teško je očekivati da će se koristi regionalizma ostvariti na afričkom kontinentu zbog inherentnih zapreka integracijskom procesu.

Koristi regionalnog pristupa navedene su već u taksonomiji političkih i ekonomskih razloga za integraciju. Nedostaci se sastoje u činjenici da su koristi od jačanja inter-regionalnih trgovine slabije vidljive od štetnih efekata što izaziva nezadovoljstvo oštećenih interesnih skupina.

Drugi nedostatak je problem u stvaranju identiteta sa širom regijom kao bitnim preduvjetom za političku integraciju. Regije su socijalne konstrukcije čiji članovi određuju njezine granice. Doista nije vjerojatno očekivati da će zaokret ka zajedničkom tržištu i monetarnim unijama kao primjerenim kooperacijskim mehanizmima za suočavanje s globalnim izazovima rezultirati političkim federacijama stvorenima prije jednog ili dva stoljeća.

Ipak, očito je da će aktualna financijska kriza potaknuti korake prema regionalnim ekonomskim aranžmanima u smislu njihove kvalitete i kvantitete. Stvaranje dublje integracije na ekonomskom planu omogućit će pojavu multipolarnog međunarodnog poretka koji bi trebao biti stabilniji od sustava u kojemu hegemon jamči globalnu sigurnost i posjeduje monopol na tiskanje valute koja predstavlja bitan preduvjet za održanje međunarodne likvidnosti.

Izvor: business.hr

NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

NEWSLETTER

Obavještavat ćemo vas o novostima i akcijama vezanim za fondove, posebnim prilikama za ulaganje te novostima u našim uslugama.

NAJVEĆI PRINOS FONDOVA (na kraju Q1 - 2025)(na kraju Q1 - 2025)

(koji na 31.03.2025. posluju min. 12 mjeseci)
  • Dionički
  • Mješoviti
  • Obveznički
  • Kratkoročni obv.
Fond Prinos Riz. Portfelj Prinosi Kupi
ZB CEE Equity +12,85%  4
Capital Breeder +10,92%  3
InterCapital SEE Equity - klasa B A +10,41%  3

1 EUR - tečajna lista

Valuta Vrijednost   Promjena Graf
USD
1,15120 -0,01
-0,71%
GBP
0,85050 0,00
-0,39%
CHF
0,93590 -0,01
-0,72%
JPY
165,94000 -0,70
-0,42%
BAM
1,95583 0,00
0,00%
EUR/USD - 1mj 2025 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g
Konverter valuta

FOND HRVATSKIH BRANITELJA Podaci o fondu

Vrijednost Datum Promjena Graf
132,29 €
12.06.2025
1,20%

ANKETA

AKCIJE

  • Ulazna / izlazna naknada
  • Ostale akcije
Fondovi Trajanje akcije Info
OTP Absolute - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
A1 - ulazna naknada AKCIJA do 31.12.
Eurizon fondovi - ulazna naknada AKCIJA do opoziva
Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - trajni nalog AKCIJA do opoziva
InterCapital Income Plus - ulazna naknada 0,50% AKCIJA do opoziva
ZBI fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
Osvježi
Indeks Vrijeme Vrijednost Bod +/- % Graf
CROBEX* 13.06. 16:00  3460,52
-29,74
-0,85
CROBEX10* 13.06. 16:00  2166,85
-14,43
-0,66
CROBEX10tr* 13.06. 16:00  2449,05
-16,19
-0,66
ADRIAprime* 13.06. 16:00  2678,81
-9,74
-0,36
CROBISTR* 13.06. 16:31  183,8333
0,08
0,04
CROBIS* 13.06. 16:31  99,2454
0,04
0,04
*Live podaci *Podaci na kraju trgovanja
CROBEX - 1 mjesec 2025 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g

ZSE - DIONICE (17:06:40 13.06.2025)
(17:06:40 13.06.2025)

    Osvježi
  • Promet
  • Rast
  • Pad
Dionica Zadnja Promjena Promet
KODT
3.000,00 €
0,00%
288.210,00 €
KOEI
506,00 €
-1,56%
277.598,00 €
ADRS2
69,20 €
-1,98%
240.730,60 €
IG
60,00 €
-1,64%
200.478,80 €
7SLO
43,90 €
-0,39%
135.676,00 €
MDKA
4.600,00 €
-2,95%
135.500,00 €
ADPL
10,50 €
0,48%
123.795,55 €
HT
40,60 €
-1,22%
117.569,00 €
HPB
260,00 €
-2,26%
106.098,00 €
PODR
145,50 €
1,04%
99.027,50 €
Redovni dionički promet:   
2.296.356,40 €
Redovni obveznički promet:   
5.037,50 €
Sveukupni promet:   
2.301.393,90 €