- 12.06.2025 Od 1. srpnja predložene veće trošarine na cigarete i duhan
- 10.06.2025 EU tržišta OTVARANJE: Mirno trgovanje na burzama, u fokusu t...
- 12.06.2025 Žitu odobrena javna ponuda dionica vrijedna do 6,65 milijuna...
- 12.06.2025 Hrvatski IT sektor nastavlja rasti i zapošljavati
- 10.06.2025 Američko-kineski pregovori podigli cijene nafte prema 68 dol...
- 26.04.2025 Proglašeni najbolji fondovi u 2024. godini
- 14.04.2025 Volatilnost na tržištima dionica - što treba ulagatelj znati
- 31.01.2025 Global Kapital - smanjena naknada za upravljanje
- 02.01.2025 Indeksni fond ili samostalno ulaganje u dionice
- 30.12.2024 Capital Breeder - umanjena naknada za upravljanje
- 13.06.2025 Komentar tržišta - ZB Invest - svibanj 2025.
- 09.06.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 09.06.2025. - OTP Invest
- 03.06.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 02.06.2025. - OTP Invest
- 02.06.2025 Zlato - nastavak rasta ili korektivna faza?
- 27.05.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 26.05.2025. - OTP Invest
- 10.06.2025 MIROVINCI TJEDNO: Prevladali mirovinski fondovi s pozitivnim tjednim rezultatom
- 09.06.2025 TJEDNI PREGLED: Fondovi s pozitivnim tjednim rezultatom u većini
- 03.06.2025 MIROVINCI TJEDNO: Skoro svi mirovinski fondovi s pozitivnim tjednim rezultatom
- 02.06.2025 TJEDNI PREGLED: U većini fondovi s pozitivnim tjednim rezultatom
- 29.05.2025 Mirovinski fondovi - Većina Mirexa u minusu
- 15.06.2025 TJEDNI PREGLED: Dolar prema košarici valuta pao na najniže razine u tri godine
- 15.06.2025 TJEDNI PREGLED: Svjetske burze pale zbog napada Izraela na Iran
- 13.06.2025 ZSE TJEDNO: Crobexi zabilježili pad, Atlantic najlikvidniji
- 13.06.2025 ZSE DANAS: Crobexi crveni na kraju tjedna, promet uvećan
- 13.06.2025 Izraelski napad na Iran podigao cijene nafte prema 75 dolara
- 05.06.2025 Tokić grupa povećala dobit za 14 posto, na devet milijuna eura
- 04.06.2025 Glavna skupština Pevexa: Lanjska dobit se zadržava
- 29.05.2025 Prihod Nvidije poskočio na početku godine
- 29.05.2025 Allianz Hrvatska: Bruto dobit lani dosegla rekordnih 29,3 milijuna eura
- 28.05.2025 Skok prihoda i dobiti Xiaomija u prvom tromjesečju
- 13.06.2025 Na glavnoj skupštini dioničari Ine donijeli odluku o isplati dividende
- 13.06.2025 Deutsche Telekom s Nvidijom gradi podatkovni centar za njemačku industriju
- 13.06.2025 Izraelski napadi na Iran katapultirali cijene zlata
- 13.06.2025 Stanovnici Hrvatske u 2024. više privatno putovali i potrošili 2,3 mlrd eura
- 13.06.2025 Kina želi više afričkih proizvoda
EKONOMIJAObjavljeno: 05.01.2009
Analiza: Može li regionalizam spasiti svijet od financijske krize?
Podijeli sadržaj: | ||||
Financijske krize današnjice postavljaju pred vlade nacionalnih država složene izazove prepune neizvjesnosti. Neizvjesnost i rizik imaju dodirnih točaka jer oboje impliciraju nepoznatost ishoda, ali neizvjesnost dodatno otežava situaciju zbog nepoznatog broja mogućih ishoda.
Financijske krize i ratovi imaju sva obilježja neizvjesnosti dok rulet i Jednoruki Jack odgovaraju opisu rizika. Stoga je cilj velikog broja nacionalnih država reducirati neizvjesnost i iskoristiti prednosti u okviru regionalnih ekonomskih integracija, a one su naročito poželjne za zemlje koje imaju političku kulturu obilježenu potrebom za izbjegavanjem neizvjesnosti.
Učestalost financijskih kriza
Stalna izloženost financijskim krizama u zadnjih trideset stvorila je u očima mnogih promatrača uvjerenje da živimo u razdoblju bez presedana kad su iste u pitanju. Ipak, analize pokazuju da je i razdoblje između dva svjetska rata bilo popraćeno učestalim financijskim krizama. Ekonomisti Barry Eichengreen i Michael D.Bordo proučavali su financijske krize od 1880.-1997. u razvijenim državama kao i tržištima u nastajanju. Zaključili su da je između 1919. i 1939. u razvijenim industrijaliziranim zemljama bilo 36 financijskih kriza (valutne krize, bankarske krize i kombinacija bankarske i valutne krize).
Dok je u međuratnom razdoblju omjer valutnih i bankarskih kriza podjednak, u zadnjih trideset godina prevladavale su valutne krize zbog sve veće mobilnosti kapitala. U razdoblju od 1973. do 1997. broj kriza se povećao na 44. Tržišta u nastajanju zbog malog stupnja integracije u globalnu ekonomiju u razdoblju između dva rata nisu bila toliko izložena krizama induciranima u njima samima i «efektu Analiza: Može li regionalizam spasiti svijet od financijske krize?zaraze» koji označava prelijevanje krize iz centra prema periferiji. Međutim, situacija se drastično promijenila u zadnjih tridesetak godina pa su financijske krize periferije premašivale brojku od 90.
Proliferacija regionalnih integracijskih aranžmana
Zanimljivo je uočiti kako se pojava financijskih kriza i njihova učestalost može povezati s porastom broja regionalnih ekonomskih integracija. Usprkos značajnom broju regionalnih ekonomskih aranžmana u 19. stoljeću poput Zollvereina važno je napomenuti da najznačajniji trend prema takvom obliku ekonomske suradnje, izuzev današnje proliferacije regionalnih trgovinskih aranžmana, predstavlja razdoblje između Prvog i Drugog svjetskog rata.
U tom razdoblju kojeg mnogi nazivaju drugi val regionalizma, zabilježen je nagli porast regionalnih i transregionalnih ekonomskih integracija poput Commonwealtha, a najveći broj osnovan je nakon što su posljedice Velike Depresije počele jenjavati.
Tako je 1934. Rimskim ugovorom na snagu stupio regionalni preferencijalni aranžman između Italije, Austrije i Mađarske. Belgija, Danska, Švedska, Norveška, Finska, Luksemburg i Nizozemska sklopile su niz međusobnih ekonomskih aranžmana. SAD je pokušao skinuti veo izolacionizma sklapanjem čitavog niza bilateralnih ekonomskih aranžmana sa latinoameričkim zemljama.
Treći i manje značajni val regionalizma karakterističan je za razdoblje od 1950-ih do 1970-ih. Četvrti i najznačajniji val ekonomskog regionalizma stupio je na scenu krajem 1980-ih zbog drastične promjene globalnog geopolitičkog i ekonomskog konteksta. Prema podacima WTO-a iz 2006. godine u svijetu je postojalo 216 regionalnih ekonomskih integracija od kojih se najveći dio odnosio na zone slobodne trgovine.
Ako uzmemo u obzir periode najintenzivnijeg pomaka prema ekonomskoj suradnji na regionalnom i transregionalnom planu, drugi i četvrti val regionalizma, lako je uočiti kako se pojava takvih aranžmana u najvećoj mjeri poklapa s razdobljima ekonomskih i financijskih kriza, odnosno oni služe kao obrambeni mehanizam država koje sudjeluju u integracijskom procesu. Stoga je izgledno očekivati povećanje broja integracijskih aranžmana kao i veći stupanj dubinske integracije u postojećim regionalnim ekonomskim integracijama.
Razlozi za pokretanje integracijskog projekta
Osim već spomenutog faktora koji se odnosi na smanjivanje stupnja neizvjesnosti od eksternih šokova, regionalne ekonomske integracije nastaju iz nekoliko političkih i ekonomskih razloga. Politički razlozi odnose se na jačanje regionalne sigurnosti, povećanje pregovaračke moći u pregovorima s ekonomskih i ne-ekonomskim subjektima, odašiljanje poruke potencijalnim investitorima o kredibilitetu vlade i njezine odluke za provođenjem reformskog procesa, zadovoljenje interesa domaćih političkih aktera kao i uvjerenje da je lakše postići liberalizaciju trgovine regionalnim pristupom u odnosu na multilateralne pregovore na globalnoj razini.
S druge strane, ekonomski razlozi odnose se na pristup većem tržištu, mogućnost privlačenja izravnih stranih investicija, dublja integracija na širem spektru javnih politika, zaštita nekonkurentnih industrija u okviru regionalne integracije koje ne bi izdržale pritisak globalne konkurencije. Zapravo, ekonomski i politički razlozi su iznimno isprepleteni i međusobno se pojačavaju. J. Viner smatrao je da carinske unije treba promatrati prije svega kao «neekonomske institucije».
Pojava dublje ekonomske integracije izvan EU
Prošle godine, čelnici južnoameričkih država potpisali su sporazum kojim se osniva Unija južnoameričkih država, odnosno UNASUR, kao i planove suradnje na područjima energetike, infrastrukture i financijskih projekata. Sporazum nije uključio brazilski prijedlog stvaranja regionalnog obrambenog vijeća, te povezivanje Mercosura i Andske zajednice zbog kolumbijskog protivljenja.
Doduše, samo je pitanje dana kada će se Kolumbija kao tradicionalni američki saveznik na kontinentu svrstati u tabor UNASUR-a pod pretpostavkom daljnje erozije američke ekonomske i političke moći. Integracijskog elana ne nedostaje ni u jugozapadnoj Aziji gdje su Ugovor o monetarnoj uniji dogovorili čelnici Saudijske Arabije, Katara, Bahraina, Kuvajta i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Cilj sporazuma odnosi se na uspostavu središnje banke i jedinstvene valute u regiji kako bi se stabilizirala trgovina i spriječio pad nacionalnih valuta koje su vezane uz dolar. Izgledno je da bi stanovnici spomenutih zemalja mogli imati zajedničku valutu nakon 2010. godine.
U Aziji također dolazi do sve jačeg povezivanja između ASEAN-a i Kine kao globalnog ekonomskog diva. Početkom prosinca prošle godine Kina je najavila da yuan namjerava učiniti konvertibilnim u trgovini s partnerima iz ASEAN-a. Tim potezom smanjila bi se ovisnost regionalne trgovine o kretanju na inozemnim valutnim tržištima. Takav potez zasigurno će umanjiti važnost američkog dolara. Formiranje regionalnih ekonomskih blokova i jačanje suradnje njihovih članova na području monetarne politike hrabar je potez koji bi mogao spriječiti aprecijacijske pritiske na euro kao najizglednijeg kandidata za nasljednika dolara.
Što nas očekuje?
Najsloženiji primjeri regionalizma pojavili su se u regijama u kojima su državne strukture razmjerno jake i gdje je legitimnost granica i poretka neupitna. Teško je očekivati da će se koristi regionalizma ostvariti na afričkom kontinentu zbog inherentnih zapreka integracijskom procesu.
Koristi regionalnog pristupa navedene su već u taksonomiji političkih i ekonomskih razloga za integraciju. Nedostaci se sastoje u činjenici da su koristi od jačanja inter-regionalnih trgovine slabije vidljive od štetnih efekata što izaziva nezadovoljstvo oštećenih interesnih skupina.
Drugi nedostatak je problem u stvaranju identiteta sa širom regijom kao bitnim preduvjetom za političku integraciju. Regije su socijalne konstrukcije čiji članovi određuju njezine granice. Doista nije vjerojatno očekivati da će zaokret ka zajedničkom tržištu i monetarnim unijama kao primjerenim kooperacijskim mehanizmima za suočavanje s globalnim izazovima rezultirati političkim federacijama stvorenima prije jednog ili dva stoljeća.
Ipak, očito je da će aktualna financijska kriza potaknuti korake prema regionalnim ekonomskim aranžmanima u smislu njihove kvalitete i kvantitete. Stvaranje dublje integracije na ekonomskom planu omogućit će pojavu multipolarnog međunarodnog poretka koji bi trebao biti stabilniji od sustava u kojemu hegemon jamči globalnu sigurnost i posjeduje monopol na tiskanje valute koja predstavlja bitan preduvjet za održanje međunarodne likvidnosti.
Financijske krize i ratovi imaju sva obilježja neizvjesnosti dok rulet i Jednoruki Jack odgovaraju opisu rizika. Stoga je cilj velikog broja nacionalnih država reducirati neizvjesnost i iskoristiti prednosti u okviru regionalnih ekonomskih integracija, a one su naročito poželjne za zemlje koje imaju političku kulturu obilježenu potrebom za izbjegavanjem neizvjesnosti.
Učestalost financijskih kriza
Stalna izloženost financijskim krizama u zadnjih trideset stvorila je u očima mnogih promatrača uvjerenje da živimo u razdoblju bez presedana kad su iste u pitanju. Ipak, analize pokazuju da je i razdoblje između dva svjetska rata bilo popraćeno učestalim financijskim krizama. Ekonomisti Barry Eichengreen i Michael D.Bordo proučavali su financijske krize od 1880.-1997. u razvijenim državama kao i tržištima u nastajanju. Zaključili su da je između 1919. i 1939. u razvijenim industrijaliziranim zemljama bilo 36 financijskih kriza (valutne krize, bankarske krize i kombinacija bankarske i valutne krize).
Dok je u međuratnom razdoblju omjer valutnih i bankarskih kriza podjednak, u zadnjih trideset godina prevladavale su valutne krize zbog sve veće mobilnosti kapitala. U razdoblju od 1973. do 1997. broj kriza se povećao na 44. Tržišta u nastajanju zbog malog stupnja integracije u globalnu ekonomiju u razdoblju između dva rata nisu bila toliko izložena krizama induciranima u njima samima i «efektu Analiza: Može li regionalizam spasiti svijet od financijske krize?zaraze» koji označava prelijevanje krize iz centra prema periferiji. Međutim, situacija se drastično promijenila u zadnjih tridesetak godina pa su financijske krize periferije premašivale brojku od 90.
Proliferacija regionalnih integracijskih aranžmana
Zanimljivo je uočiti kako se pojava financijskih kriza i njihova učestalost može povezati s porastom broja regionalnih ekonomskih integracija. Usprkos značajnom broju regionalnih ekonomskih aranžmana u 19. stoljeću poput Zollvereina važno je napomenuti da najznačajniji trend prema takvom obliku ekonomske suradnje, izuzev današnje proliferacije regionalnih trgovinskih aranžmana, predstavlja razdoblje između Prvog i Drugog svjetskog rata.
U tom razdoblju kojeg mnogi nazivaju drugi val regionalizma, zabilježen je nagli porast regionalnih i transregionalnih ekonomskih integracija poput Commonwealtha, a najveći broj osnovan je nakon što su posljedice Velike Depresije počele jenjavati.
Tako je 1934. Rimskim ugovorom na snagu stupio regionalni preferencijalni aranžman između Italije, Austrije i Mađarske. Belgija, Danska, Švedska, Norveška, Finska, Luksemburg i Nizozemska sklopile su niz međusobnih ekonomskih aranžmana. SAD je pokušao skinuti veo izolacionizma sklapanjem čitavog niza bilateralnih ekonomskih aranžmana sa latinoameričkim zemljama.
Treći i manje značajni val regionalizma karakterističan je za razdoblje od 1950-ih do 1970-ih. Četvrti i najznačajniji val ekonomskog regionalizma stupio je na scenu krajem 1980-ih zbog drastične promjene globalnog geopolitičkog i ekonomskog konteksta. Prema podacima WTO-a iz 2006. godine u svijetu je postojalo 216 regionalnih ekonomskih integracija od kojih se najveći dio odnosio na zone slobodne trgovine.
Ako uzmemo u obzir periode najintenzivnijeg pomaka prema ekonomskoj suradnji na regionalnom i transregionalnom planu, drugi i četvrti val regionalizma, lako je uočiti kako se pojava takvih aranžmana u najvećoj mjeri poklapa s razdobljima ekonomskih i financijskih kriza, odnosno oni služe kao obrambeni mehanizam država koje sudjeluju u integracijskom procesu. Stoga je izgledno očekivati povećanje broja integracijskih aranžmana kao i veći stupanj dubinske integracije u postojećim regionalnim ekonomskim integracijama.
Razlozi za pokretanje integracijskog projekta
Osim već spomenutog faktora koji se odnosi na smanjivanje stupnja neizvjesnosti od eksternih šokova, regionalne ekonomske integracije nastaju iz nekoliko političkih i ekonomskih razloga. Politički razlozi odnose se na jačanje regionalne sigurnosti, povećanje pregovaračke moći u pregovorima s ekonomskih i ne-ekonomskim subjektima, odašiljanje poruke potencijalnim investitorima o kredibilitetu vlade i njezine odluke za provođenjem reformskog procesa, zadovoljenje interesa domaćih političkih aktera kao i uvjerenje da je lakše postići liberalizaciju trgovine regionalnim pristupom u odnosu na multilateralne pregovore na globalnoj razini.
S druge strane, ekonomski razlozi odnose se na pristup većem tržištu, mogućnost privlačenja izravnih stranih investicija, dublja integracija na širem spektru javnih politika, zaštita nekonkurentnih industrija u okviru regionalne integracije koje ne bi izdržale pritisak globalne konkurencije. Zapravo, ekonomski i politički razlozi su iznimno isprepleteni i međusobno se pojačavaju. J. Viner smatrao je da carinske unije treba promatrati prije svega kao «neekonomske institucije».
Pojava dublje ekonomske integracije izvan EU
Prošle godine, čelnici južnoameričkih država potpisali su sporazum kojim se osniva Unija južnoameričkih država, odnosno UNASUR, kao i planove suradnje na područjima energetike, infrastrukture i financijskih projekata. Sporazum nije uključio brazilski prijedlog stvaranja regionalnog obrambenog vijeća, te povezivanje Mercosura i Andske zajednice zbog kolumbijskog protivljenja.
Doduše, samo je pitanje dana kada će se Kolumbija kao tradicionalni američki saveznik na kontinentu svrstati u tabor UNASUR-a pod pretpostavkom daljnje erozije američke ekonomske i političke moći. Integracijskog elana ne nedostaje ni u jugozapadnoj Aziji gdje su Ugovor o monetarnoj uniji dogovorili čelnici Saudijske Arabije, Katara, Bahraina, Kuvajta i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Cilj sporazuma odnosi se na uspostavu središnje banke i jedinstvene valute u regiji kako bi se stabilizirala trgovina i spriječio pad nacionalnih valuta koje su vezane uz dolar. Izgledno je da bi stanovnici spomenutih zemalja mogli imati zajedničku valutu nakon 2010. godine.
U Aziji također dolazi do sve jačeg povezivanja između ASEAN-a i Kine kao globalnog ekonomskog diva. Početkom prosinca prošle godine Kina je najavila da yuan namjerava učiniti konvertibilnim u trgovini s partnerima iz ASEAN-a. Tim potezom smanjila bi se ovisnost regionalne trgovine o kretanju na inozemnim valutnim tržištima. Takav potez zasigurno će umanjiti važnost američkog dolara. Formiranje regionalnih ekonomskih blokova i jačanje suradnje njihovih članova na području monetarne politike hrabar je potez koji bi mogao spriječiti aprecijacijske pritiske na euro kao najizglednijeg kandidata za nasljednika dolara.
Što nas očekuje?
Najsloženiji primjeri regionalizma pojavili su se u regijama u kojima su državne strukture razmjerno jake i gdje je legitimnost granica i poretka neupitna. Teško je očekivati da će se koristi regionalizma ostvariti na afričkom kontinentu zbog inherentnih zapreka integracijskom procesu.
Koristi regionalnog pristupa navedene su već u taksonomiji političkih i ekonomskih razloga za integraciju. Nedostaci se sastoje u činjenici da su koristi od jačanja inter-regionalnih trgovine slabije vidljive od štetnih efekata što izaziva nezadovoljstvo oštećenih interesnih skupina.
Drugi nedostatak je problem u stvaranju identiteta sa širom regijom kao bitnim preduvjetom za političku integraciju. Regije su socijalne konstrukcije čiji članovi određuju njezine granice. Doista nije vjerojatno očekivati da će zaokret ka zajedničkom tržištu i monetarnim unijama kao primjerenim kooperacijskim mehanizmima za suočavanje s globalnim izazovima rezultirati političkim federacijama stvorenima prije jednog ili dva stoljeća.
Ipak, očito je da će aktualna financijska kriza potaknuti korake prema regionalnim ekonomskim aranžmanima u smislu njihove kvalitete i kvantitete. Stvaranje dublje integracije na ekonomskom planu omogućit će pojavu multipolarnog međunarodnog poretka koji bi trebao biti stabilniji od sustava u kojemu hegemon jamči globalnu sigurnost i posjeduje monopol na tiskanje valute koja predstavlja bitan preduvjet za održanje međunarodne likvidnosti.
Izvor: business.hr
- 12.06.2025 Od 1. srpnja predložene veće trošarine na cigarete i duhan
- 10.06.2025 EU tržišta OTVARANJE: Mirno trgovanje na burzama, u fokusu t...
- 12.06.2025 Žitu odobrena javna ponuda dionica vrijedna do 6,65 milijuna...
- 12.06.2025 Hrvatski IT sektor nastavlja rasti i zapošljavati
- 10.06.2025 Američko-kineski pregovori podigli cijene nafte prema 68 dol...
- 26.04.2025 Proglašeni najbolji fondovi u 2024. godini
- 14.04.2025 Volatilnost na tržištima dionica - što treba ulagatelj znati
- 31.01.2025 Global Kapital - smanjena naknada za upravljanje
- 02.01.2025 Indeksni fond ili samostalno ulaganje u dionice
- 30.12.2024 Capital Breeder - umanjena naknada za upravljanje
- 13.06.2025 Komentar tržišta - ZB Invest - svibanj 2025.
- 09.06.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 09.06.2025. - OTP Invest
- 03.06.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 02.06.2025. - OTP Invest
- 02.06.2025 Zlato - nastavak rasta ili korektivna faza?
- 27.05.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 26.05.2025. - OTP Invest
- 10.06.2025 MIROVINCI TJEDNO: Prevladali mirovinski fondovi s pozitivnim tjednim rezultatom
- 09.06.2025 TJEDNI PREGLED: Fondovi s pozitivnim tjednim rezultatom u većini
- 03.06.2025 MIROVINCI TJEDNO: Skoro svi mirovinski fondovi s pozitivnim tjednim rezultatom
- 02.06.2025 TJEDNI PREGLED: U većini fondovi s pozitivnim tjednim rezultatom
- 29.05.2025 Mirovinski fondovi - Većina Mirexa u minusu
- 15.06.2025 TJEDNI PREGLED: Dolar prema košarici valuta pao na najniže razine u tri godine
- 15.06.2025 TJEDNI PREGLED: Svjetske burze pale zbog napada Izraela na Iran
- 13.06.2025 ZSE TJEDNO: Crobexi zabilježili pad, Atlantic najlikvidniji
- 13.06.2025 ZSE DANAS: Crobexi crveni na kraju tjedna, promet uvećan
- 13.06.2025 Izraelski napad na Iran podigao cijene nafte prema 75 dolara
- 05.06.2025 Tokić grupa povećala dobit za 14 posto, na devet milijuna eura
- 04.06.2025 Glavna skupština Pevexa: Lanjska dobit se zadržava
- 29.05.2025 Prihod Nvidije poskočio na početku godine
- 29.05.2025 Allianz Hrvatska: Bruto dobit lani dosegla rekordnih 29,3 milijuna eura
- 28.05.2025 Skok prihoda i dobiti Xiaomija u prvom tromjesečju
- 13.06.2025 Na glavnoj skupštini dioničari Ine donijeli odluku o isplati dividende
- 13.06.2025 Deutsche Telekom s Nvidijom gradi podatkovni centar za njemačku industriju
- 13.06.2025 Izraelski napadi na Iran katapultirali cijene zlata
- 13.06.2025 Stanovnici Hrvatske u 2024. više privatno putovali i potrošili 2,3 mlrd eura
- 13.06.2025 Kina želi više afričkih proizvoda
- Izdavanje / kupnja udjela u fonduSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Zamjena udjela među fondovimaSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Otkup / prodaja udjela u fonduSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Pitajte nasObratite nam se ako trebate dodatne odgovore i objašnjenja. Investicijske savjete ne dajemo.
(na kraju Q1 - 2025)
(koji na 31.03.2025. posluju min. 12 mjeseci)
- Dionički
- Mješoviti
- Obveznički
- Kratkoročni obv.
Fond | Prinos | Riz. | Portfelj | Prinosi | Kupi | ||
ZB CEE Equity | +12,85% | 4 | |||||
Capital Breeder | +10,92% | 3 | |||||
InterCapital SEE Equity - klasa B | A | +10,41% | 3 |
Fondovi | Trajanje akcije | Info |
OTP Absolute - ulazna naknada | AKCIJA do 30.06. | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji pravovremeno dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 01.02.2022. do 30.06.2025., zaključno do 14:00.
OTP Absolute Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada | AKCIJA do 30.06. | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji pravovremeno dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 01.04.2022. do 30.06.2025., zaključno do 14:00.
OTP indeksni Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela OTP Meridian 20 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
A1 - ulazna naknada | AKCIJA do 31.12. | |
Društvo je donijelo odluku o nenaplaćivanju ulazne naknade do kraja 2025. godine.
A1 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
Eurizon fondovi - ulazna naknada | AKCIJA do opoziva | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda. Navedeno vrijedi do opoziva.
Eurizon HR Flexible 30 fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Eurizon HR Conservative 10 fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Eurizon HR International Multi Asset fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada | AKCIJA do opoziva | |
Prilikom otkupa udjela izlazna naknada se umanjuje te za sva ulaganja do 12 mjeseci iznosi 1,00 posto umjesto prospektom propisanih 2,00 posto. Za ulaganja duža od 12 mjeseci izlazna naknada se ne naplaćuje, iznosi 0,00 posto. Navedeno vrijedi za ulagače koji pri kupnji udjela dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 19.07.2023. do opoziva.
Eurizon HR Equity fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
InterCapital fondovi - ulazna naknada 0,00% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela u navedenim fondovima putem portala Hrportfolio ulazna naknada iznosi 0,00 posto, od 01.01.2022. do opoziva.
Za sva ulaganja putem trajnog naloga započeta u vrijeme akcije ukida se ulazna naknada tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji InterCapital Bond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela InterCapital Balanced Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela InterCapital SEE Equity Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela InterCapital Global Equity Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela InterCapital Global Technology Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
InterCapital fondovi - trajni nalog | AKCIJA do opoziva | |
Društvo InterCapital Asset Management donijelo je odluku o ukidanju ulazne naknade za sva ulaganja putem trajnog naloga, koja se odnosi na sve fondove kojima upravlja ICAM. Sva ulaganja putem trajnog naloga zaprimljena putem portala Hrportfolio, započeta u razdoblju trajanja akcije oslobođena su ulazne naknade tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji
Svi InterCapital fondovi Usporedba fondova Kupnja udjela u fondu |
||
InterCapital Income Plus - ulazna naknada 0,50% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela putem portala Hrportfolio u InterCapital Income Plus fondu ulazna naknada je umanjena s 1,00 posto na 0,50 posto, do opoziva.
Za sva ulaganja putem trajnog naloga započeta u vrijeme akcije ukida se ulazna naknada tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji InterCapital Income Plus Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
ZBI fondovi - ulazna naknada 0,00% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela u navedenim fondovima ulazna naknada iznosi 0,00 posto, od 14.11.2022. do opoziva.
Prospekt i pravila ZB Invest Funds krovnog UCITS fonda ZB CEE Equity Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB conservative 20 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB Asia Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB euroaktiv Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB Future 2025 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB Future 2030 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB Future 2040 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB Future 2055 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB Portfolio 70 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB global 50 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB trend Podaci o fondu Ključne informacije - KIID |
Indeks | Vrijeme | Vrijednost | Bod +/- | % | Graf |
CROBEX* | 13.06. 16:00 | 3460,52 | -29,74 |
-0,85 |
|
CROBEX10* | 13.06. 16:00 | 2166,85 | -14,43 |
-0,66 |
|
CROBEX10tr* | 13.06. 16:00 | 2449,05 | -16,19 |
-0,66 |
|
ADRIAprime* | 13.06. 16:00 | 2678,81 | -9,74 |
-0,36 |
|
CROBISTR* | 13.06. 16:31 | 183,8333 | 0,08 |
0,04 |
|
CROBIS* | 13.06. 16:31 | 99,2454 | 0,04 |
0,04 |
Dionica | Zadnja | Promjena | Promet |
KODT | 3.000,00 € |
0,00% |
288.210,00 € |
KOEI | 506,00 € |
-1,56% |
277.598,00 € |
ADRS2 | 69,20 € |
-1,98% |
240.730,60 € |
IG | 60,00 € |
-1,64% |
200.478,80 € |
7SLO | 43,90 € |
-0,39% |
135.676,00 € |
MDKA | 4.600,00 € |
-2,95% |
135.500,00 € |
ADPL | 10,50 € |
0,48% |
123.795,55 € |
HT | 40,60 € |
-1,22% |
117.569,00 € |
HPB | 260,00 € |
-2,26% |
106.098,00 € |
PODR | 145,50 € |
1,04% |
99.027,50 € |
Redovni dionički promet: | 2.296.356,40 € |
Redovni obveznički promet: | 5.037,50 € |
Sveukupni promet: | 2.301.393,90 € |