- 23.10.2025 ZSE DANAS: Crobexi četvrti dan u plusu, promet uvećan
- 23.10.2025 AZ mirovinski fondovi premašili 10 milijardi eura pod upravl...
- 23.10.2025 AZIJSKA TRŽIŠTA: Burze pale, cijene nafte snažno porasle
- 23.10.2025 EU tržišta OTVARANJE: Burze blago porasle
- 23.10.2025 ZSE OTVARANJE: Očekuje se oprezno trgovanje, u fokusu poslov...
- 10.10.2025 Eurizon AM fondovi - kreiranje i zadavanje zahtjeva
- 07.10.2025 Intercapital fondovi postaju Erste fondovi
- 20.09.2025 Oprez - Prijevara kojom se poziva na ulaganje u dionice Revoluta
- 29.08.2025 Hanfa dala suglasnost Fini za preuzimanje Zagrebačke burze
- 26.04.2025 Proglašeni najbolji fondovi u 2024. godini
- 21.10.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 20.10.2025. - OTP Invest
- 20.10.2025 Investicijski kompas: Izazovi i otpornost globalnog tržišta u rujnu 2025.
- 17.10.2025 Komentar tržišta - Erste Asset Management - rujan 2025.
- 16.10.2025 Tehnička perspektiva dioničkih indeksa - Nasdaq, Dax i Hang Seng
- 16.10.2025 Komentar tržišta - ZB Invest - rujan 2025.
- 23.10.2025 Neto imovina obveznih mirovinskih fondova u rujnu porasla za 441 milijun eura
- 23.10.2025 AZ mirovinski fondovi premašili 10 milijardi eura pod upravljanjem
- 21.10.2025 MIROVINCI TJEDNO: Odličan tjedan za mirovinske fondove
- 20.10.2025 TJEDNI PREGLED: Većina fondova s pozitivnim tjednim rezultatom
- 17.10.2025 Komentar tržišta - Erste Asset Management - rujan 2025.
- 24.10.2025 ZSE TJEDNO: Crobexi zabilježili rast, Končar najlikvidniji
- 24.10.2025 Cijene nafte iznad 66 dolara, u fokusu opskrba
- 24.10.2025 ZSE DANAS: Crobexi različitih predznaka uz umanjen promet
- 24.10.2025 ZSE INTRADAY: Crobexi stagniraju na kraju tjedna
- 24.10.2025 EU tržišta OTVARANJE: Europski indeksi na novim rekordnim razinama
- 23.10.2025 Oporavak Teslinog prihoda u trećem tromjesečju
- 23.10.2025 Hotelskoj grupaciji Valamar neto dobit porasla 28 posto, na 20,2 mil eura
- 22.10.2025 Unicredit s rekordnom dobiti od 8,7 mlrd eura
- 22.10.2025 Europska alternativa Starlinku s manjim prihodom u ljetnom tromjesečju
- 22.10.2025 Stabilizacija prihoda GM-a u trećem tromjesečju
- 24.10.2025 Kina i SAD mogu riješiti trzavice u trgovinskim odnosima
- 24.10.2025 Poslovna aktivnost u eurozoni ubrzala u listopadu
- 24.10.2025 Vlada odredila minimalnu plaću za 2026. godinu od 1.050 eura bruto
- 24.10.2025 Ukupna financijska imovina hrvatskih kućanstava na kraju lipnja 112 mlrd eura
- 24.10.2025 Suradnja u digitalnoj transformaciji laboratorijske dijagnostike
FONDOVIObjavljeno: 31.03.2009
Mirovinska reforma, druga runda
| Podijeli sadržaj: | ||||
S obzirom na početak propitivanja smisla II. stupa mirovinskog sustava, vrijeme je da se vratimo na početak i podsjetimo na razloge njegova uvođenja. Problemi u prvom stupu razlog su za drugi. Kada omjer osiguranika koji uplaćuju doprinose i umirovljenika kontinuirano pada (vidjeti u tablici), tada je jasno da se povoljan omjer mirovina i plaća može osigurati povećanjem doprinosa ili ulaženjem mirovinskog sustava u deficit, što ujedno znači deficit proračuna. Iz glavnih parametara mirovinskog sustava vidimo i da je deficit sustava kontinuirano veoma velik te da je unatoč tome omjer prosječne mirovine i plaće u padu. Opcija rješavanja problema povećanjem doprinosa krajnje je upitna jer u Hrvatskoj su porezi i doprinosi previsoki. Možemo sumnjati u to da njihova visina bitno umanjuje gospodarsku aktivnost jer smo postigli stupanj opterećenja kao da smo puno bogatiji, poput EU-15.
Velimir Šonje, Arhivanalitika Adresiranje problema
Stoga povećanje doprinosa nije dolazilo u obzir. Jedini je izlaz bio u deficitu mirovinskog sustava. On je u godinama početka reforme (od 1999. nadalje) eskalirao na oko 6% BDP-a da bi se kasnije malo smanjio, no to se dogodilo pod utjecajem povoljnog poslovnog ciklusa. Isto se odnosi na blago poboljšanje omjera osiguranika i umirovljenika od 2003. naovamo. Tek će prolazak gospodarstva kroz ovu recesiju i izlazak iz nje pokazati kolike su dugoročne vrijednosti deficita i omjera osiguranika i umirovljenika. Prema tome, drugi je stup nastao zbog problema u prvom. Prvi stup međugeneracijske solidarnosti stvarao je golemi deficit koji je počeo ugrožavati cjelokupni fiskalni sustav i pritom više nije mogao osigurati pristojne mirovine u odnosu na plaće. U Hrvatskoj se nikada više ne bi smjela voditi rasprava o mirovinskom sustavu, a da se pritom ne adresira taj temeljni dugoročni problem. Kad bi Hrvatska, ne kao apstraktni entitet već kao konkretan skup četiri i nešto milijuna ljudi, imala sposobnost konzistentnog javnog odabira, možda nam drugi stup i ne bi bio potreban. Međugeneracijska solidarnost je divna ideja i drugi nam stup ne bi bio potreban kad bismo živjeli u zemlji koja zna poredati svoje fiskalne prioritete unutar zadanih financijskih okvira. Pedeset do sto tisuća državnih službenika manje, stotine kilometara cesta i mostova manje, korupciju i rođačko-prijateljska javna poduzeća na nulu, i neka se sve uštede usmjere u međugeneracijsku solidarnost. Deficit? Nije u pitanju, financirat ćemo ga iz poreza, neće trebati ni viših doprinosa, ni novih zaduženja. Svaki promatrač političke zbilje zna da se problem ne može riješiti na takav način, i to ne samo u Hrvatskoj. Stoga individualna kapitalizirana mirovinska štednja predstavlja jedini izlaz. Ona postiže dva cilja istovremeno: smanjuje deficit mirovinskog sustava i daje šansu (iako ne jamči) bolje mirovine nego u prvom stupu.
Prvi stup to ne može proizvesti. Drugi stup te ciljeve postiže u dugom roku ako su mu parametri dobro podešeni. Individualna kapitalizirana štednja donosi još neke koristi. Sredstva na mirovinskom računu predstavljaju privatnu imovinu. Ta se imovina može nasljeđivati i nitko ju nikada ne može uzeti. Današnji bi se 40-godišnjaci, da su ostali u prvom stupu, mogli samo nadati da će neka buduća 'Stranka umirovljenika' za 25 godina za njih izboriti bolje mirovine. Ovako će zahvaljujući drugom stupu imati svoju mirovinsku imovinu koja će ih štititi od loših političkih odluka od danas pa do odlaska u mirovinu i nakon toga. Kroz ovaj se sustav otvara i novi pogled na međugeneracijsku solidarnost. U nas se ona do sada razumijevala kao solidarnost aktivne generacije prema starijoj generaciji. To je parcijalna međugeneracijska solidarnost koja funkcionira samo ako se ignorira odgovornost prema trećoj generaciji - djeci, odnosno budućim poreznim obveznicima. Ignoriranje njihovih interesa u uvjetima starenja populacije nema nikakve veze s međugeneracijskom solidarnošću. To je međugeneracijsko licemjerje. Stoga, ako u model uvedemo i interes budućih poreznih obveznika (koje zastupamo mi kao njihovi roditelji), onda je II. stup optimalno rješenje za današnju srednju generaciju. U preferencije te generacije ugrađena je i dobrobit njihovih roditelja i dobrobit njihove djece (pored osobne dobrobiti). U takvom kontekstu, drugi nam stup u isto vrijeme daje dva jamstva: da ćemo imati nekakva primanja u starosti i da naša djeca neće živjeti u zemlji s najvećim porezima i doprinosima na svijetu i iseljavati se iz nje. To nam daje nadu da bi naša zemlja jednoga dana mogla postati konkurentna, od čega će i današnja srednja generacija imati koristi kad uđe u treću dob.
Kalkulacija rizika
Drugi stup predstavlja povijesni kolektivni izbor. On znači da je jedna cijela generacija 'odlučila' svoje buduće prihode u starosti izložiti riziku tržišta umjesto riziku države. Vraćati to na početak proglašavanjem drugog stupa 'promašajem' više nije moguće. Moguće je dekretom ukinuti drugi stup (Argentina) ili pokušati njegovim otvaranjem i snažnom političkom kampanjom potaknuti ljude na seljenje iz drugog u prvi (Slovačka), ali tada bi se ustanovilo da ljudi baš i nisu previše željni jurnuti natrag pod suknju državi. Zašto? Zato što ljudi vladi ne vjeruju. To nije samo naš specifikum. Takav je skepticizam racionalan zato što mirovinska reforma nije (samo) pitanje kalkulacije mirovina.Mirovinska reforma je prije svega pitanje kalkulacije rizika. Bilo koje današnje političko obećanje o mirovinama iz I. stupa za 3, 5, 7 ili 25 godina nije vjerodostojno obećanje. Jedino vjerodostojno obećanje su brojke na individualnom mirovinskom računu kapitalizirane štednje. Zbog toga se postavlja pitanje zašto nije realizirano povećanje izdvajanja za drugi stup s 5 na 10 posto, kao što je bilo zamišljeno na početku mirovinske reforme? Razlog je jednostavan. Time se otvara tzv. tranzicijski trošak (bolje reći dodatni deficit) u proračunu. Njega treba financirati novim porezima i/ili financiranjem deficita i/ili uštedama. I jedno i drugo i treće je politički teško. Paradoks je u tome što su prošla vremena kad je prijelaz u režim viših izdvajanja mogao proći relativno lako. Povoljna faza poslovnoga ciklusa, kada se proračun u pravilu puni iznad očekivanja, zahtijevala je i/ili bržu provedbu reformi i/ili fiskalni suficit, no mi nismo napravili ništa od toga. Tako smo propustili vlak za lagani prijelaz u izdvajanja po stopi od 10 posto. Štoviše, u općoj želji za očuvanjem fiskalnog deficita kao neke vrste stečevine naših javnih financija (ovo se odnosi i na lijeve i na desne političke boje), sustavno su povećavana prava umirovljenika u prvom stupu (npr. dodaci na mirovine).
Za više od milijun ljudi u drugom stupu ta su prava zaboravljena. Svaki politički analitičar lako će objasniti zašto: zato što su umirovljenici prvog stupa politički organizirani u homogenu interesnu skupinu - političkom strankom, a drugi su heterogeni i nemaju politički fokus na pitanje mirovina. Da su mirovinski doprinosi za drugi stup do danas dosegnuli 10 posto, kao što je bilo planirano, već bi tijekom idućeg desetljeća gotovo svaki novi umirovljenik iz drugog stupa ostvarivao veću mirovinu nego da je bio u prvom stupu. Umjesto toga, sada imamo problem na čak tri razine. Utoliko naš mirovinski sustav uistinu jest u problemima. Prvi umirovljenici iz drugog stupa imaju manje mirovine od onih koji crpe mirovinu samo iz prvog stupa i takva će situacija potrajati još neko vrijeme. Suštinski problemi sustava - ogroman deficit i dugoročna nemogućnost stvaranja boljih mirovina - ostali su neriješeni. A recesija i prateći fiskalni deficit dodatno sužavaju bilo kakav manevarski prostor za korekcije u mirovinskom sustavu. Tako smo ušli u pat poziciju. U njoj se gubi 'velika slika' i svi se fokusiraju na neke parcijalne probleme sustava. No to se brzo pokazuje kontraproduktivnim. Ako se fokusiramo na problem prvih umirovljenika s nižim mirovinama iz kombiniranih stupova u usporedbi s mirovinom što bi ju ostvarili da su ostali u prvom stupu, jedini mogući zaključak je da im se dade mirovinski dodatak. No to dodatno produbljuje deficit.
Umjesto parcijalnih rješenja
Ako pomislimo da su troškovi sustava preveliki i da 'jedu' prinose, lako je pokazati da su ti troškovi umjereni i da ih država kontrolira preko Hanfe koja određuje limite na naknade za upravljanje mirovinskim društvima. Ako pak pomislimo da je problem u globalnoj krizi zbog koje su pali prinosi lako je pokazati da je prinos MIREX-a u prošloj godini (-12,5%) bio bolji nego kod većine mirovinskih fondova u Europi. Razumno je očekivati da će se, startajući s ove razine, ostvarivati natprosječni prinosi u sljedećim godinama. Svako tzv. rješenje do kojeg će neka radna skupina doći u ovom krugu javne rasprave nužno će biti parcijalno tj. uklopljeno u uska ograničenja teškog gospodarskog trenutka. Izlazak iz drugog stupa za one koji su u trenutku otpočinjanja reforme imali između 40 i 50 jedno je od takvih kvazi-rješenja. Raspravu stoga treba vratiti na pravi kolosjek, na traženje odgovora na temeljni problem sustava: kako smanjiti deficit mirovinskog sustava i osigurati bolje mirovine u budućnosti? Dvije trenutačno vrlo nepopularne, gotovo nemoguće mjere, leže u temeljima odgovora na to pitanje: povećanje stope izdvajanja za drugi stup i razvoj tržišta kapitala. Ni jedna ni druga mjera danas nisu 'in', jer se najveći dio naše stručne i političke javnosti ne rukovodi rezultatima analiza nego modom vremena. Tržište kapitala sada nije u modi. Unatoč tomu, to će biti krajnja rješenja ako u međuvremenu ne dođe do demontaže cjelokupnog sustava. Jer drugih rješenja nema. Zbog toga trebamo što pažljivije analizirati pogreške iz prošlosti: Koji su to bili kritični trenuci kada smo propustili povećati izdvajanja za drugi stup i zašto? Što nas je spriječilo u stvaranju produktivne veze između razvoja mirovinskog sustava i tržišta kapitala? Nakon pažljive analize pogrešaka vratit će se 'velika slika' i znat ćemo što i kako dalje. U međuvremenu, još jedna stvar bi jako dobro došla. Političko osvještavanje osiguranika u drugom stupu i njihova politička koordinacija kako bi postali aktivni sudionici u kreiranju svoje sudbine za treću dob.
Velimir Šonje, Arhivanalitika Adresiranje problema
Stoga povećanje doprinosa nije dolazilo u obzir. Jedini je izlaz bio u deficitu mirovinskog sustava. On je u godinama početka reforme (od 1999. nadalje) eskalirao na oko 6% BDP-a da bi se kasnije malo smanjio, no to se dogodilo pod utjecajem povoljnog poslovnog ciklusa. Isto se odnosi na blago poboljšanje omjera osiguranika i umirovljenika od 2003. naovamo. Tek će prolazak gospodarstva kroz ovu recesiju i izlazak iz nje pokazati kolike su dugoročne vrijednosti deficita i omjera osiguranika i umirovljenika. Prema tome, drugi je stup nastao zbog problema u prvom. Prvi stup međugeneracijske solidarnosti stvarao je golemi deficit koji je počeo ugrožavati cjelokupni fiskalni sustav i pritom više nije mogao osigurati pristojne mirovine u odnosu na plaće. U Hrvatskoj se nikada više ne bi smjela voditi rasprava o mirovinskom sustavu, a da se pritom ne adresira taj temeljni dugoročni problem. Kad bi Hrvatska, ne kao apstraktni entitet već kao konkretan skup četiri i nešto milijuna ljudi, imala sposobnost konzistentnog javnog odabira, možda nam drugi stup i ne bi bio potreban. Međugeneracijska solidarnost je divna ideja i drugi nam stup ne bi bio potreban kad bismo živjeli u zemlji koja zna poredati svoje fiskalne prioritete unutar zadanih financijskih okvira. Pedeset do sto tisuća državnih službenika manje, stotine kilometara cesta i mostova manje, korupciju i rođačko-prijateljska javna poduzeća na nulu, i neka se sve uštede usmjere u međugeneracijsku solidarnost. Deficit? Nije u pitanju, financirat ćemo ga iz poreza, neće trebati ni viših doprinosa, ni novih zaduženja. Svaki promatrač političke zbilje zna da se problem ne može riješiti na takav način, i to ne samo u Hrvatskoj. Stoga individualna kapitalizirana mirovinska štednja predstavlja jedini izlaz. Ona postiže dva cilja istovremeno: smanjuje deficit mirovinskog sustava i daje šansu (iako ne jamči) bolje mirovine nego u prvom stupu.
Prvi stup to ne može proizvesti. Drugi stup te ciljeve postiže u dugom roku ako su mu parametri dobro podešeni. Individualna kapitalizirana štednja donosi još neke koristi. Sredstva na mirovinskom računu predstavljaju privatnu imovinu. Ta se imovina može nasljeđivati i nitko ju nikada ne može uzeti. Današnji bi se 40-godišnjaci, da su ostali u prvom stupu, mogli samo nadati da će neka buduća 'Stranka umirovljenika' za 25 godina za njih izboriti bolje mirovine. Ovako će zahvaljujući drugom stupu imati svoju mirovinsku imovinu koja će ih štititi od loših političkih odluka od danas pa do odlaska u mirovinu i nakon toga. Kroz ovaj se sustav otvara i novi pogled na međugeneracijsku solidarnost. U nas se ona do sada razumijevala kao solidarnost aktivne generacije prema starijoj generaciji. To je parcijalna međugeneracijska solidarnost koja funkcionira samo ako se ignorira odgovornost prema trećoj generaciji - djeci, odnosno budućim poreznim obveznicima. Ignoriranje njihovih interesa u uvjetima starenja populacije nema nikakve veze s međugeneracijskom solidarnošću. To je međugeneracijsko licemjerje. Stoga, ako u model uvedemo i interes budućih poreznih obveznika (koje zastupamo mi kao njihovi roditelji), onda je II. stup optimalno rješenje za današnju srednju generaciju. U preferencije te generacije ugrađena je i dobrobit njihovih roditelja i dobrobit njihove djece (pored osobne dobrobiti). U takvom kontekstu, drugi nam stup u isto vrijeme daje dva jamstva: da ćemo imati nekakva primanja u starosti i da naša djeca neće živjeti u zemlji s najvećim porezima i doprinosima na svijetu i iseljavati se iz nje. To nam daje nadu da bi naša zemlja jednoga dana mogla postati konkurentna, od čega će i današnja srednja generacija imati koristi kad uđe u treću dob.
Kalkulacija rizika
Drugi stup predstavlja povijesni kolektivni izbor. On znači da je jedna cijela generacija 'odlučila' svoje buduće prihode u starosti izložiti riziku tržišta umjesto riziku države. Vraćati to na početak proglašavanjem drugog stupa 'promašajem' više nije moguće. Moguće je dekretom ukinuti drugi stup (Argentina) ili pokušati njegovim otvaranjem i snažnom političkom kampanjom potaknuti ljude na seljenje iz drugog u prvi (Slovačka), ali tada bi se ustanovilo da ljudi baš i nisu previše željni jurnuti natrag pod suknju državi. Zašto? Zato što ljudi vladi ne vjeruju. To nije samo naš specifikum. Takav je skepticizam racionalan zato što mirovinska reforma nije (samo) pitanje kalkulacije mirovina.Mirovinska reforma je prije svega pitanje kalkulacije rizika. Bilo koje današnje političko obećanje o mirovinama iz I. stupa za 3, 5, 7 ili 25 godina nije vjerodostojno obećanje. Jedino vjerodostojno obećanje su brojke na individualnom mirovinskom računu kapitalizirane štednje. Zbog toga se postavlja pitanje zašto nije realizirano povećanje izdvajanja za drugi stup s 5 na 10 posto, kao što je bilo zamišljeno na početku mirovinske reforme? Razlog je jednostavan. Time se otvara tzv. tranzicijski trošak (bolje reći dodatni deficit) u proračunu. Njega treba financirati novim porezima i/ili financiranjem deficita i/ili uštedama. I jedno i drugo i treće je politički teško. Paradoks je u tome što su prošla vremena kad je prijelaz u režim viših izdvajanja mogao proći relativno lako. Povoljna faza poslovnoga ciklusa, kada se proračun u pravilu puni iznad očekivanja, zahtijevala je i/ili bržu provedbu reformi i/ili fiskalni suficit, no mi nismo napravili ništa od toga. Tako smo propustili vlak za lagani prijelaz u izdvajanja po stopi od 10 posto. Štoviše, u općoj želji za očuvanjem fiskalnog deficita kao neke vrste stečevine naših javnih financija (ovo se odnosi i na lijeve i na desne političke boje), sustavno su povećavana prava umirovljenika u prvom stupu (npr. dodaci na mirovine).
Za više od milijun ljudi u drugom stupu ta su prava zaboravljena. Svaki politički analitičar lako će objasniti zašto: zato što su umirovljenici prvog stupa politički organizirani u homogenu interesnu skupinu - političkom strankom, a drugi su heterogeni i nemaju politički fokus na pitanje mirovina. Da su mirovinski doprinosi za drugi stup do danas dosegnuli 10 posto, kao što je bilo planirano, već bi tijekom idućeg desetljeća gotovo svaki novi umirovljenik iz drugog stupa ostvarivao veću mirovinu nego da je bio u prvom stupu. Umjesto toga, sada imamo problem na čak tri razine. Utoliko naš mirovinski sustav uistinu jest u problemima. Prvi umirovljenici iz drugog stupa imaju manje mirovine od onih koji crpe mirovinu samo iz prvog stupa i takva će situacija potrajati još neko vrijeme. Suštinski problemi sustava - ogroman deficit i dugoročna nemogućnost stvaranja boljih mirovina - ostali su neriješeni. A recesija i prateći fiskalni deficit dodatno sužavaju bilo kakav manevarski prostor za korekcije u mirovinskom sustavu. Tako smo ušli u pat poziciju. U njoj se gubi 'velika slika' i svi se fokusiraju na neke parcijalne probleme sustava. No to se brzo pokazuje kontraproduktivnim. Ako se fokusiramo na problem prvih umirovljenika s nižim mirovinama iz kombiniranih stupova u usporedbi s mirovinom što bi ju ostvarili da su ostali u prvom stupu, jedini mogući zaključak je da im se dade mirovinski dodatak. No to dodatno produbljuje deficit.
Umjesto parcijalnih rješenja
Ako pomislimo da su troškovi sustava preveliki i da 'jedu' prinose, lako je pokazati da su ti troškovi umjereni i da ih država kontrolira preko Hanfe koja određuje limite na naknade za upravljanje mirovinskim društvima. Ako pak pomislimo da je problem u globalnoj krizi zbog koje su pali prinosi lako je pokazati da je prinos MIREX-a u prošloj godini (-12,5%) bio bolji nego kod većine mirovinskih fondova u Europi. Razumno je očekivati da će se, startajući s ove razine, ostvarivati natprosječni prinosi u sljedećim godinama. Svako tzv. rješenje do kojeg će neka radna skupina doći u ovom krugu javne rasprave nužno će biti parcijalno tj. uklopljeno u uska ograničenja teškog gospodarskog trenutka. Izlazak iz drugog stupa za one koji su u trenutku otpočinjanja reforme imali između 40 i 50 jedno je od takvih kvazi-rješenja. Raspravu stoga treba vratiti na pravi kolosjek, na traženje odgovora na temeljni problem sustava: kako smanjiti deficit mirovinskog sustava i osigurati bolje mirovine u budućnosti? Dvije trenutačno vrlo nepopularne, gotovo nemoguće mjere, leže u temeljima odgovora na to pitanje: povećanje stope izdvajanja za drugi stup i razvoj tržišta kapitala. Ni jedna ni druga mjera danas nisu 'in', jer se najveći dio naše stručne i političke javnosti ne rukovodi rezultatima analiza nego modom vremena. Tržište kapitala sada nije u modi. Unatoč tomu, to će biti krajnja rješenja ako u međuvremenu ne dođe do demontaže cjelokupnog sustava. Jer drugih rješenja nema. Zbog toga trebamo što pažljivije analizirati pogreške iz prošlosti: Koji su to bili kritični trenuci kada smo propustili povećati izdvajanja za drugi stup i zašto? Što nas je spriječilo u stvaranju produktivne veze između razvoja mirovinskog sustava i tržišta kapitala? Nakon pažljive analize pogrešaka vratit će se 'velika slika' i znat ćemo što i kako dalje. U međuvremenu, još jedna stvar bi jako dobro došla. Političko osvještavanje osiguranika u drugom stupu i njihova politička koordinacija kako bi postali aktivni sudionici u kreiranju svoje sudbine za treću dob.
Izvor: poslovni.hr
- 23.10.2025 ZSE DANAS: Crobexi četvrti dan u plusu, promet uvećan
- 23.10.2025 AZ mirovinski fondovi premašili 10 milijardi eura pod upravl...
- 23.10.2025 AZIJSKA TRŽIŠTA: Burze pale, cijene nafte snažno porasle
- 23.10.2025 EU tržišta OTVARANJE: Burze blago porasle
- 23.10.2025 ZSE OTVARANJE: Očekuje se oprezno trgovanje, u fokusu poslov...
- 10.10.2025 Eurizon AM fondovi - kreiranje i zadavanje zahtjeva
- 07.10.2025 Intercapital fondovi postaju Erste fondovi
- 20.09.2025 Oprez - Prijevara kojom se poziva na ulaganje u dionice Revoluta
- 29.08.2025 Hanfa dala suglasnost Fini za preuzimanje Zagrebačke burze
- 26.04.2025 Proglašeni najbolji fondovi u 2024. godini
- 21.10.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 20.10.2025. - OTP Invest
- 20.10.2025 Investicijski kompas: Izazovi i otpornost globalnog tržišta u rujnu 2025.
- 17.10.2025 Komentar tržišta - Erste Asset Management - rujan 2025.
- 16.10.2025 Tehnička perspektiva dioničkih indeksa - Nasdaq, Dax i Hang Seng
- 16.10.2025 Komentar tržišta - ZB Invest - rujan 2025.
- 23.10.2025 Neto imovina obveznih mirovinskih fondova u rujnu porasla za 441 milijun eura
- 23.10.2025 AZ mirovinski fondovi premašili 10 milijardi eura pod upravljanjem
- 21.10.2025 MIROVINCI TJEDNO: Odličan tjedan za mirovinske fondove
- 20.10.2025 TJEDNI PREGLED: Većina fondova s pozitivnim tjednim rezultatom
- 17.10.2025 Komentar tržišta - Erste Asset Management - rujan 2025.
- 24.10.2025 ZSE TJEDNO: Crobexi zabilježili rast, Končar najlikvidniji
- 24.10.2025 Cijene nafte iznad 66 dolara, u fokusu opskrba
- 24.10.2025 ZSE DANAS: Crobexi različitih predznaka uz umanjen promet
- 24.10.2025 ZSE INTRADAY: Crobexi stagniraju na kraju tjedna
- 24.10.2025 EU tržišta OTVARANJE: Europski indeksi na novim rekordnim razinama
- 23.10.2025 Oporavak Teslinog prihoda u trećem tromjesečju
- 23.10.2025 Hotelskoj grupaciji Valamar neto dobit porasla 28 posto, na 20,2 mil eura
- 22.10.2025 Unicredit s rekordnom dobiti od 8,7 mlrd eura
- 22.10.2025 Europska alternativa Starlinku s manjim prihodom u ljetnom tromjesečju
- 22.10.2025 Stabilizacija prihoda GM-a u trećem tromjesečju
- 24.10.2025 Kina i SAD mogu riješiti trzavice u trgovinskim odnosima
- 24.10.2025 Poslovna aktivnost u eurozoni ubrzala u listopadu
- 24.10.2025 Vlada odredila minimalnu plaću za 2026. godinu od 1.050 eura bruto
- 24.10.2025 Ukupna financijska imovina hrvatskih kućanstava na kraju lipnja 112 mlrd eura
- 24.10.2025 Suradnja u digitalnoj transformaciji laboratorijske dijagnostike
- Izdavanje / kupnja udjela u fonduSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Zamjena udjela među fondovimaSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Otkup / prodaja udjela u fonduSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Pitajte nasObratite nam se ako trebate dodatne odgovore i objašnjenja. Investicijske savjete ne dajemo.
(na kraju Q3 - 2025)
(koji na 30.09.2025. posluju min. 12 mjeseci)
- Dionički
- Mješoviti
- Obveznički
- Kratkoročni obv.
| Fond | Prinos | Riz. | Portfelj | Prinosi | Kupi | ||
| Capital Breeder | +37,22% | 3 | |||||
| Global Kapital | +35,58% | 4 | |||||
| Erste SEE Equity - klasa B | A | +33,74% | 3 |
| Fondovi | Trajanje akcije | Info |
| OTP Absolute - ulazna naknada | AKCIJA do 31.12. | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji pravovremeno dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 01.02.2022. do 31.12.2025., zaključno do 14:00.
OTP Absolute Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada | AKCIJA do 31.12. | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji pravovremeno dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 01.04.2022. do 31.12.2025., zaključno do 14:00.
OTP indeksni Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela OTP Meridian 20 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| A1 - ulazna naknada | AKCIJA do 31.12. | |
Društvo je donijelo odluku o nenaplaćivanju ulazne naknade do kraja 2025. godine.
A1 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| Eurizon fondovi - ulazna naknada | AKCIJA do opoziva | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda. Navedeno vrijedi do opoziva.
Eurizon HR Flexible 30 fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Eurizon HR Conservative 10 fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Eurizon HR International Multi Asset fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada | AKCIJA do opoziva | |
Prilikom otkupa udjela izlazna naknada se umanjuje te za sva ulaganja do 12 mjeseci iznosi 1,00 posto umjesto prospektom propisanih 2,00 posto. Za ulaganja duža od 12 mjeseci izlazna naknada se ne naplaćuje, iznosi 0,00 posto. Navedeno vrijedi za ulagače koji pri kupnji udjela dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 19.07.2023. do opoziva.
Eurizon HR Equity fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| Erste AM fondovi - ulazna naknada 0,00% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela u navedenim fondovima putem portala Hrportfolio ulazna naknada iznosi 0,00 posto, od 01.01.2022. do opoziva.
Za sva ulaganja putem trajnog naloga započeta u vrijeme akcije ukida se ulazna naknada tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji Erste Bond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Erste Balanced Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Erste SEE Equity Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Erste Global Equity Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Erste Global Technology Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| Erste AM fondovi - trajni nalog | AKCIJA do opoziva | |
Temeljem odluke o ukidanju ulazne naknade za sva ulaganja putem trajnog naloga, koja se odnosi na sve ex-Icam fondove, sva ulaganja putem trajnog naloga zaprimljena putem portala Hrportfolio, započeta u razdoblju trajanja akcije oslobođena su ulazne naknade tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji
Svi ex-Icam fondovi Usporedba fondova Kupnja udjela u fondu |
||
| Erste Income Plus - ulazna naknada 0,50% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela putem portala Hrportfolio u Erste Income Plus fondu ulazna naknada je umanjena s 1,00 posto na 0,50 posto, do opoziva.
Za sva ulaganja putem trajnog naloga započeta u vrijeme akcije ukida se ulazna naknada tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji Erste Income Plus Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| ZB Conservative - ulazna naknada 0,00% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela u fondu ZB Conservative ulazna naknada iznosi 0,00 posto, od 14.11.2022. do opoziva.
ZB conservative Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt i pravila ZB Invest Funds |
||
| Indeks | Vrijeme | Vrijednost | Bod +/- | % | Graf |
| CROBEX* | 24.10. 16:00 | 3842,83 | 2,30 |
0,06 |
|
| CROBEX10* | 24.10. 16:00 | 2475,53 | -0,78 |
-0,03 |
|
| CROBEX10tr* | 24.10. 16:00 | 2847,46 | -0,90 |
-0,03 |
|
| ADRIAprime* | 24.10. 16:00 | 3001,92 | -13,86 |
-0,46 |
|
| CROBISTR* | 24.10. 16:31 | 185,4473 | -0,01 |
0,00 |
|
| CROBIS* | 24.10. 16:31 | 99,2177 | -0,01 |
-0,01 |
| Dionica | Zadnja | Promjena | Promet |
| KOEI | 698,00 € |
-0,29% |
936.834,00 € |
| IG | 58,00 € |
2,84% |
227.064,80 € |
| RIVP | 6,38 € |
-0,31% |
192.487,98 € |
| KOTR2 | 1.120,00 € |
-2,61% |
138.380,00 € |
| KODT | 3.680,00 € |
-0,54% |
117.740,00 € |
| PODR | 165,00 € |
-1,20% |
79.963,50 € |
| ZITO | 19,65 € |
-1,75% |
58.991,60 € |
| DLKV | 8,22 € |
-3,07% |
58.249,82 € |
| SPAN | 64,40 € |
0,63% |
56.428,80 € |
| ADPL | 17,65 € |
-0,56% |
48.068,70 € |
| Redovni dionički promet: | 2.058.303,34 € |
| Redovni obveznički promet: | 10.045,00 € |
| Sveukupni promet: | 2.068.348,34 € |


