NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

AUTOCESTEObjavljeno: 02.07.2013
Monetizacija autocesta: Za 50 godina koncesije do 3,2 milijarde eura

Monetizacija autocesta: Za 50 godina koncesije do 3,2 milijarde eura

RIJEKA - Prema zadnjem revidiranom prijedlogu za monetizaciju hrvatskih autocesta, koji bi se sutra trebao naći na užem kabinetu hrvatske Vlade, sasvim je izvjesno kako će biti usvojena odluka o raspisivanju međunarodnog natječaja za koncesioniranje ukupno 1.024 kilometara autocesta u Hrvatskoj.

Službeno bi odluka o natječaju trebala uslijediti idućeg tjedna na sjednici Vlade i to bi trebao biti početak dugotrajne i komplicirane procedure u kojoj bi najranije sredinom naredne godine mogao biti odabran najbolji ponuditelj, piše Novi list.

Na najzanimljivije pitanje koliko će trajati koncesija i kakva ponuda može biti prihvatljiva mišljenje je u svom elaboratu ponudio savjetnik za monetizaciju, Erste Group Bank, Deloitte Savjetodavne usluge i Wolf Theiss Rechtsanwälte, koji je analizirao tri različita modela monetizacije, te kao najboljim ocijenio i preporučio upravo koncesiju na razdoblje od 30 do 50 godina.

Koncesijska naknada procijenjena je u rasponu od 2,4 do 2,9 milijardi eura za trajanje koncesije od 40 godina, odnosno do 3,2 milijarde eura za maksimalno razdoblje koncesije od 50 godina, iznos plativ nakon sklapanja ugovora o koncesiji. Savjetnici hrvatske Vlade naznačili su kako bi to bila uvjerljivo najveća investicija u Hrvatskoj u njezinoj povijesti.

Hoće li se ona dogoditi ili ne teško je predvidjeti unatoč čvrstoj namjeri aktualne Vlade da krene u natječaj. Isti izvjesno neće biti dočekan sa odobravanjem u dobrom dijelu hrvatske javnosti, koja će ove jeseni biti pozvana na referendum protiv monetizacije. Taj referendum planiraju organizirati u Nezavisnom cestarskom sindikatu, gdje na tom pitanju okupljaju sve zainteresirane udruge civilnog društva.

Među važnije odredbe budućeg koncesijskog ugovora svakako spada i obveza koncesionara da u razdoblju od 5 godina zadrži sve djelatnike. Također se napominje kako bi dio ugovora trebale biti i dionice u gradnji u dužini od 30 kilometara, što se u najvećem dijelu odnosi na autocestu do Ploča, čija izgradnja traje. Tako bi ukupno bila riječ o 1.054 kilometara autocesta, odnosno sve dionice u nadležnosti Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka-Zagreb. Također se predlaže uvrštenje obveze izgradnje dodatnih prometnih traka na najprometnijoj autocesti od Zagreba do Karlovca, gdje se ranije već spominjala potreba gradnje dviju dodatnih prometnih traka.

Posebno osjetljiv segment ugovora svakako će biti pitanje visine cestarine i garancije prometa. Intencija je vezati cestarine uz index inflacije, ali isto tako dogovoriti poseban regulatorni model, jer se ne želi dopustiti jednak postotni rast cestarine i inflacije.

Kao važno načelo stoji da regulacija cestarina treba biti na socijalno prihvatljivoj razini, dok je otvorena i opcija uvođenja tzv. zimskih i ljetnih cestarina. Dosta pitanja u tom segmentu tek treba precizno utvrditi, te ostaje vidjeti kakav će model, prava i obveze biti dogovorene. Garancija prometa je također segment za pregovore, ali načelno je hrvatskoj strani takva garancija neprihvatljiva izuzev u slučaju dramatičnog pada prometa, koji se ipak ne očekuje. No, s druge strane bi se nastojalo pregovarati i o dodatnom prihodu za Hrvatsku ako bi se dogodio unutar jedne godine bitno veći skok prometa.

Također je važno napomenuti kako koncesionar ne bi bio oslobođen PDV-a.

Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić naglašava kako će se nastojati čvrsto unaprijed odrediti gotovo sve odredbe budućeg koncesijskog ugovora, te dodaje kako su najvažniji ciljevi monetizacije ostvarivanje prihoda i smanjenje javnog duga, povećanje efikasnosti u upravljanju i održavanju, te omogućavanje da trošarina od 60 lipa po litri goriva bude preusmjerena na Hrvatske željeznice i Hrvatske ceste.

- Mi smo sada najpotentnija zemlja u Europi za ulaganje u prometnu infrastrukturu, gotovo nemamo konkurenciju, jer model nitko nije pripremio osim nas, a tek se spremaju Slovenci i još neke druge zemlje. O tome treba voditi računa. Možemo li odbiti monetizaciju autocesta? Da nije stanje državnog proračuna takvo kakvo jest možda bi mogli razmišljati o tome. Ovako će nam eksplodirati javni dug, jer nećemo zadovoljiti europske kriterije, gdje ćemo morati po novoj kvalifikaciji prikazati HAC i ARZ. Monetizacijom možemo smanjiti za 2,8 do 3,2 milijardi eura izloženost RH. Objektivna je korist i što bismo na dugi rok dobili velikog i jakog investitora, koji će tako svima poručiti da je u Hrvatskoj klima povoljna za ulaganje. Pritom naglašavam da ovo nije nikakva prodaja, jer infrastruktura ostaje u državnom vlasništvu. Ni konačna odluka neće biti sada donesena, jer tek idemo u postupak natjecanja. Ako nećemo biti zadovoljni s visinom naknade za koncesiju onda nećemo ni potpisati ugovor i morat ćemo se okrenuti nekim drugim, težim i bolnijim rješenjima. Svakako ne mislimo pristajati na bilo kakve uvjete i pravo upravljanja dati ispod realne vrijednosti, naglašava Hajdaš Dončić.

Izvor: seebiz.eu
Ključne riječi:
hrvatske autoceste ~ koncesija ~ Vlada

NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

NEWSLETTER

Obavještavat ćemo vas o novostima i akcijama vezanim za fondove, posebnim prilikama za ulaganje te novostima u našim uslugama.

NAJVEĆI PRINOS FONDOVA (na kraju Q2 - 2025)(na kraju Q2 - 2025)

(koji na 30.06.2025. posluju min. 12 mjeseci)
  • Dionički
  • Mješoviti
  • Obveznički
  • Kratkoročni obv.
Fond Prinos Riz. Portfelj Prinosi Kupi
Capital Breeder +25,00%  3
Global Kapital +23,59%  4
InterCapital SEE Equity - klasa B A +22,32%  3

1 EUR - tečajna lista

Valuta Vrijednost   Promjena Graf
USD
1,16730 0,00
-0,13%
GBP
0,86210 0,00
-0,01%
CHF
0,94230 0,00
0,05%
JPY
172,27000 0,46
0,27%
BAM
1,95583 0,00
0,00%
EUR/USD - 1mj 2025 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g
Konverter valuta

FOND HRVATSKIH BRANITELJA Podaci o fondu

Vrijednost Datum Promjena Graf
129,44 €
14.08.2025
0,49%

ANKETA

AKCIJE

  • Ulazna / izlazna naknada
  • Ostale akcije
Fondovi Trajanje akcije Info
OTP Absolute - ulazna naknada AKCIJA do 30.09.
OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada AKCIJA do 30.09.
A1 - ulazna naknada AKCIJA do 31.12.
Eurizon fondovi - ulazna naknada AKCIJA do opoziva
Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - trajni nalog AKCIJA do opoziva
InterCapital Income Plus - ulazna naknada 0,50% AKCIJA do opoziva
ZBI fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
Osvježi
Indeks Vrijeme Vrijednost Bod +/- % Graf
CROBEX* 18.08. 16:00  3719,86
-22,48
-0,60
CROBEX10* 18.08. 16:00  2316,26
-16,48
-0,71
CROBEX10tr* 18.08. 16:00  2666,17
-18,70
-0,70
ADRIAprime* 18.08. 16:00  2922,22
-11,19
-0,38
CROBISTR* 18.08. 16:31  184,4788
0,01
0,01
CROBIS* 18.08. 16:31  99,1637
0,00
0,00
*Live podaci *Podaci na kraju trgovanja
CROBEX - 1 mjesec 2025 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g

ZSE - DIONICE (17:08:55 18.08.2025)
(17:08:55 18.08.2025)

    Osvježi
  • Promet
  • Rast
  • Pad
Dionica Zadnja Promjena Promet
KOEI
560,00 €
-1,75%
901.700,00 €
HT
41,00 €
-0,97%
145.555,30 €
ZITO
20,40 €
0,00%
121.569,20 €
TSHC
3.100,00 €
0,00%
71.300,00 €
DLKV
7,60 €
-0,52%
66.955,98 €
ADPL
14,50 €
-1,36%
57.816,35 €
ATGR
47,00 €
0,43%
50.171,60 €
IKBA
472,00 €
-0,42%
47.200,00 €
IG
54,00 €
-2,53%
47.163,60 €
KODT
3.600,00 €
0,00%
46.960,00 €
Redovni dionički promet:   
1.776.901,45 €
Redovni obveznički promet:   
164.322,60 €
Sveukupni promet:   
1.941.224,05 €