NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

POTROŠNJAObjavljeno: 23.07.2013
Hrvatski potrošači 'najugroženiji' u EU!

Hrvatski potrošači 'najugroženiji' u EU!

Hrvatska ima najbrži trend rasta elektronske trgovine u EU-u dok, s druge strane, potrošači smatraju da su među najnezaštićenijima i drže da nisu dobro obaviješteni o svojim pravima, pokazuje Pregled potrošačkih uvjeta koje je u utorak objavila Europska komisija.

Postotak potrošača u Hrvatskoj koji kupuju preko interneta još uvijek je dosta nizak, 23 posto, dok je prosjek u Europskoj uniji 45 posto. S druge strane, Hrvatska ima najbrži rast u elektronskoj trgovini jer je 2008. bilo samo osam posto, a 2010. samo 14 posto potrošača koji su naručivali robu preko interneta.

Prema indeksu koji govori o zadovoljstvu potrošača svojim položajem na tržištu, Hrvatska je na dnu ljestvice s 50 bodova, a iza nje su samo Cipar (49 bodova) i Grčka (47). Najviše bodova, 73, imaju Finska i Velika Britanija, čiji se potrošači smatraju najzaštićenijima.

To su neki od rezultata Pregleda potrošačkih uvjeta, redovitog godišnjeg izviješća koje Komisija objavljuje već devetu godinu za redom, a ove je godine Hrvatska uključena prvi put. Pregled potrošačkih uvjeta nastaje na temelju anketa potrošača u svim državama članicama te u Norveškoj i Islandu. Pregled se smatra važnim alatom koji omogućuje državama članicama i Europskoj komisiji da vide učinke svojih mjera u području zaštite potrošača i predstavlja putokaz za poboljšanje zaštite.

'Učinkovita politika zaštite potrošača mora se graditi na temelju čvrstih dokaza. Pregled nam pokazuje kamo trebamo usmjeriti naše napore. Njegovi rezultati odrazit će se u mojim budućim akcijama, poput uspostave online platforme za rješavanje sporova ili poboljšanja provedbenih pravila u borbi protiv nepoštene trgovačke prakse', rekao je hrvatski povjerenik Neven Mimica, koji je u Europskoj komisiji zadužen za zaštitu potrošača.

Što se tiče znanja o zakonima koji štite potrošače, Hrvatska je u EU-u na predzadnjem mjestu, jer 50 posto potrošača smatra da poznaje svoja prava, dok je prosjek EU-u 60 posto. U Hrvatskoj samo 66 posto potrošača poduzima nešto kada smatraju da su oštećeni, što je među najnižim postocima EU-u, dok je prosjek u EU 83 posto. To je najvjerojatnije povezano s učinkovitošću rješavanja žalbi - u Hrvatskoj je 54 posto zadovoljnih načinom rješavanja tih žalbi, dok je u EU 66 posto.

Europska komisija će sljedeće godine s 450.000 eura financirati kampanju za informiranje o pravima potrošača u Hrvatskoj, što je praksa koju je Komisija koristila u svim novim članicama u prvim godinama članstva.

Samo šest posto potrošača u Hrvatskoj odlučuje se za prekograničnu kupovinu preko interneta, ali ni u Europskoj uniji taj postotak nije visok - 11 posto. Taj bi se postotak nakon ulaska u EU ubrzo trebao promijeniti jer su dosad postojale objektivne prepreke za internetsku kupovinu iz zemalja članica EU-a. Većina online trgovina u EU ne dostavlja robu izvan granica EU-a, zbog carine i poteškoća s načinima plaćanja.

Osim toga, hrvatski potrošači nemaju puno povjerenja u internetsku trgovinu. Samo 31 posto potrošača, što je najmanji postotak u EU-u, osjeća se sigurno kada kupuje preko interneta od domaćih dobavljača, a 27 posto kada kupuju iz neke druge zemlje članice. Povjerenje u prekograničnu trgovinu nije u prosjeku veliko ni u EU-u - samo 35 posto potrošača ima povjerenja u kupovinu od online dobavljača iz drugih zemalja članica, a 70 posto njih ne zna što učiniti u slučajevima kada dobiju robu koju nisu naručili. Kad je riječ o kupovini od domaćih dobavljača, tu je povjerenje u članicama EU-a puno veće - 59 posto.

Povjerenje u online kupovinu doseglo je razinu od 80 posto kod onih koji već imaju iskustva u kupovini preko interneta, što govori da uzrok nepovjerenja u taj način trgovine nije u doživljenom negativnom iskustvu, nego u nedovoljnom poznavanju. Općenito, elektronska trgovina i korištenje interneta znatno je niže među starijom, slabije obrazovanom populacijom i kod onih s nižim prihodima. Također je vidljiva razlika u istočnoj i južnoj Europi u odnosu na sjeverne i zapadne članice, u kojima građani imaju znatno veće povjerenje u elektronsku trgovinu. Razlike su velike - postotak potrošača koji se osjeća odgovarajuće zaštićenim postojećim mjerama kreće se od 18 do 76 posto.

Hrvatska je iznad europskog prosjeka po broju trgovina koje posluju online - 17 posto, a prosjek u EU-u je 16 posto. I kad je u pitanju prekogranična online trgovina Hrvatska je u tom elementu iznad europskog prosjeka i nalazi se na 7. mjestu - 37 maloprodajnih tvrtki u Hrvatskoj prodaje robu preko interneta u druge članice, dok je prosjek u EU-u 25 posto.

Hrvatska je iznad europskog prosjeka i kad je riječ o tome u kojoj mjeri ekološki elementi utječu na potrošački izbor proizvoda - 48 posto anketiraniih hrvatskih potrošača uzima u obzir ekološki utjecaj pri izboru proizvoda, što je među najvišim postocima, a prosjek u EU-u je 41 posto.

I u Hrvatskoj i Europskoj uniji vidljiv je trend da potrošači više vjeruju svojim udrugama, organizacijama za zaštitu potrošača, nego tijelima vlasti koja se bave tim pitanjem.

Izvor: tportal.hr

NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

NEWSLETTER

Obavještavat ćemo vas o novostima i akcijama vezanim za fondove, posebnim prilikama za ulaganje te novostima u našim uslugama.

NAJVEĆI PRINOS FONDOVA (na kraju Q2 - 2025)(na kraju Q2 - 2025)

(koji na 30.06.2025. posluju min. 12 mjeseci)
  • Dionički
  • Mješoviti
  • Obveznički
  • Kratkoročni obv.
Fond Prinos Riz. Portfelj Prinosi Kupi
Capital Breeder +25,00%  3
Global Kapital +23,59%  4
InterCapital SEE Equity - klasa B A +22,32%  3

1 EUR - tečajna lista

Valuta Vrijednost   Promjena Graf
USD
1,16850 0,00
-0,19%
GBP
0,86470 0,00
-0,03%
CHF
0,93460 0,00
0,09%
JPY
172,88000 0,21
0,12%
BAM
1,95583 0,00
0,00%
EUR/USD - 1mj 2025 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g
Konverter valuta

FOND HRVATSKIH BRANITELJA Podaci o fondu

Vrijednost Datum Promjena Graf
129,42 €
11.09.2025
0,49%

ANKETA

AKCIJE

  • Ulazna / izlazna naknada
  • Ostale akcije
Fondovi Trajanje akcije Info
OTP Absolute - ulazna naknada AKCIJA do 30.09.
OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada AKCIJA do 30.09.
A1 - ulazna naknada AKCIJA do 31.12.
Eurizon fondovi - ulazna naknada AKCIJA do opoziva
Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - trajni nalog AKCIJA do opoziva
InterCapital Income Plus - ulazna naknada 0,50% AKCIJA do opoziva
ZB Conservative - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
Osvježi
Indeks Vrijeme Vrijednost Bod +/- % Graf
CROBEX* 12.09. 14:38  3852,72
29,17
0,76
CROBEX10* 12.09. 14:38  2479,92
28,41
1,16
CROBEX10tr* 12.09. 14:38  2851,81
32,23
1,14
ADRIAprime* 12.09. 14:38  2997,09
11,64
0,39
CROBISTR* 11.09. 16:31  184,931
0,08
0,04
CROBIS* 11.09. 16:31  99,2326
0,02
0,02
*Live podaci *Podaci na kraju trgovanja
CROBEX - 1 mjesec 2025 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g

ZSE - DIONICE (14:38:52 12.09.2025)
(14:38:52 12.09.2025)

    Osvježi
  • Promet
  • Rast
  • Pad
Dionica Zadnja Promjena Promet
PODR
160,00 €
5,96%
1.468.972,50 €
KOEI
710,00 €
-0,28%
603.174,00 €
ZITO
20,50 €
4,59%
438.014,30 €
DLKV
8,38 €
0,96%
223.312,22 €
IG
55,00 €
3,00%
188.021,40 €
KODT
3.790,00 €
-1,56%
129.390,00 €
KODT2
3.700,00 €
-0,54%
126.160,00 €
HT
41,50 €
0,24%
122.448,40 €
ZABA
24,50 €
-0,81%
97.573,90 €
ADPL
16,90 €
-0,29%
84.326,15 €
Redovni dionički promet:   
3.933.984,78 €
Redovni obveznički promet:   
8.056,00 €
Sveukupni promet:   
3.942.040,78 €