- 12.12.2025 ZSE INTRADAY: Crobexi povećali dobitke na tjednoj razini
- 12.12.2025 EU tržišta OTVARANJE: Burze porasle drugi dan zaredom
- 12.12.2025 ZSE DANAS: Crobexi i danas u minusu uz uvećan promet
- 12.12.2025 AZIJSKA TRŽIŠTA: Azijski indeksi prate rast Wall Streeta, do...
- 12.12.2025 Na tržištu kriptovaluta zavladala je kriza
- 15.12.2025 Tržišta kapitala ostaju konstruktivna u 2026.
- 07.10.2025 Intercapital fondovi postaju Erste fondovi
- 26.04.2025 Proglašeni najbolji fondovi u 2024. godini
- 14.04.2025 Volatilnost na tržištima dionica - što treba ulagatelj znati
- 31.01.2025 Global Kapital - smanjena naknada za upravljanje
- 15.12.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 15.12.2025. - OTP Invest
- 15.12.2025 Tržišta kapitala ostaju konstruktivna u 2026.
- 08.12.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 08.12.2025. - OTP Invest
- 01.12.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 01.12.2025. - OTP Invest
- 24.11.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 24.11.2025. - OTP Invest
- 16.12.2025 MIROVINCI TJEDNO: Većina mirovinskih fondova s negativnim rezultatom
- 15.12.2025 TJEDNI PREGLED: Većina fondova zabilježila pad vrijednosti udjela
- 09.12.2025 MIROVINCI TJEDNO: Prevladali mirovinski fondovi s pozitivnim rezultatom
- 08.12.2025 TJEDNI PREGLED: Isti broj fondova s pozitivnim i negativnim rezultatom
- 02.12.2025 MIROVINCI TJEDNO: Svi mirovinski fondovi u tjednom plusu
- 17.12.2025 ZSE INTRADAY: Uz mršav promet, Crobexi porasli
- 17.12.2025 EU tržišta OTVARANJE: Burze porasle, trgovanje oprezno
- 17.12.2025 ZSE OTVARANJE: Očekuje se nastavak mirnog trgovanja
- 17.12.2025 AZIJSKA TRŽIŠTA: Burze blago porasle, trgovanje oprezno
- 17.12.2025 WALL STREET: Blagi pad treći dan zaredom
- 13.12.2025 Renault znatno ublažio ambicije za punionice električnih vozila u Europi
- 10.12.2025 Potvrđen rejting i podignuti izgledi Zagrebačkog holdinga
- 10.12.2025 TUI očekuje skromnije rezultate u 2026.
- 09.12.2025 Thyssenkrup zaključio poslovnu godinu u plusu
- 05.12.2025 Ina potpisala dva ugovora vrijedna 33,4 milijuna eura
- 17.12.2025 Inflacija u eurozoni stabilna u studenom
- 17.12.2025 Povećana potrošnja za blagdane sugerira dobro stanje gospodarstva
- 17.12.2025 Vijetnamski proizvođač električnih vozila ulaže milijardu dolara u Indoneziju
- 17.12.2025 SAD potvrdio vodeću poziciju u patentima za kvantne tehnologije
- 17.12.2025 Fitch signalizira moguće sniženje rejtinga Eurocleara zbog planova za rusku imovinu
AUTOMOBILSKI SEKTORObjavljeno: 15.10.2024

Dizelaši i benzinci umiru - ali neki drugi dan
| Podijeli sadržaj: | ||||
Sve se više naziru manjkavosti europskog plana prema kojemu bi motori s unutarnjim izgaranjem do 2035. godine otišli u povijest. Kada danas u Hrvatskoj uđete u neki autosalon njemačkih premium marki, prodavači će vam bez ustezanja reći da i dalje prodaju više dizelaša od benzinaca ili električnih vozila.
Ekspanzija prodaje potpuno električnih vozila zapinje i u razvijenoj Europi, a pogotovo kod nas koji tek nastojimo postati članom bogatijeg kluba starog kontinenta. Elitni proizvođači još uvijek relativno ravnodušno gledaju tu borbu iako će prema van pokazivati da im je stalo do čišće sutrašnjice, dok su konfekcijski proizvođači užasnuti trenutkom - vremenom kada Kinezi neumoljivo napreduju i cijenom ruše sve ono što Europljani smišljaju godinama.
Ne želite dizelaše? Ok, šaljemo vam benzinske hibride s cijenom i opremom kojoj Europljani neće moći konkurirati. Ne želite ni benzince? Ok, smislit ćemo nešto i uskoro vam šaljemo, moto je proizvođača s dalekog istoka koji munjevito reagiraju na sve za što europskim proizvođačima treba niz godina da bi se uopće pokrenuli.
Stvar je više - manje poznata: pregovarači Vijeća EU-a i Europskog parlamenta ne tako davno postigli su dogovor o zakonu koji predviđa prestanak prodaje novih vozila na benzin ili dizel od 2035. godine. Već tada se znalo da će povijesni dogovor zadati veliki udarac najvećem europskom gospodarstvu i kolijevci motora s unutarnjim izgaranjem, Njemačkoj.
Nije puno prošlo da bi teška mašinerija, koja godišnje okreće milijarde eura, odgovorila.
Viši potpredsjednik BMW Brand and Product Managementa Bernd Korber možda bi se rado pozdravio sa dizelašima, ali o potpunom ukidanju motora s unutarnjim izgaranjem ni ne razmišlja.
"Smanjenje prednosti dizela u usporedbi s drugim gorivima poput benzina i alternativnih oblika napajanja, dovodi do smanjene baze korisnika koji biraju dizel prvenstveno zbog osobnih preferencija, a ne zbog jasnih prednosti", kaže Korber.
Drugim riječima, benzinski motori postaju toliko učinkoviti da dizel više nije očigledan izbor za štedljivog kupca. Napredak u plug-in hibridnim i električnim pogonima predstavlja još jedan čavao u lijes dizelskog motora, smatra on.
No je li to zaista tako, pogotovo u Hrvatskoj?
Od siječnja do kraja rujna u Hrvatskoj je prodano 27.833 automobila na benzinski pogon, ili 53,8 posto od ukupne prodaje. Na drugom su mjestu hibridi kojih je prodano 11.792, odnosno 22,8 posto, treći su dizelaši sa prodajom od 9.547 vozila ili 18,4 posto. Potpuno električnih vozila u devet mjeseci prodano je 1.598 što je 3,1 posto od ukupne prodaje u dosadašnjem dijelu godine. Podsjećamo, u prvih devet mjeseci 2024. u Hrvatskoj je prodano 51.782 novih putničkih vozila.
Dok su dizelaši godinama držali više od 50 posto ukupne prodaje, sada su na tom mjestu benzinci, dizelaši su pali na treće mjesto. No kada je Lijepa naša u pitanju čak ni to nije preveliki problem - problem je što će prosječni hrvatski kupac, kada kupuje polovni auto, najprije pogledati u rubriku "dizelaši". Procjene su da su 80 posto prodanih polovnih vozila u našoj zemlji dizelaši.
2035? Čista utopija
Kritičari EU-ovih ali i globalnih planova odmah su upozoravali da je micanje benzinaca i dizelaša s cesta do 2035. čista utopija, uz ostalo jer su za mnoge građane EU-a električna vozila i dalje preskupa. Tako i nova regulativa Euro 7 sugerira da će dizelski automobili po europskim cestama voziti barem do 2050. godine, a vjerojatno i duže.
No ako prvotni plan i ostane na snazi, građani će i nakon 2035. godine moći voziti automobile s motorima na unutarnje izgaranje pa i kupovati rabljene automobile na benzin i dizel.
Hoće li stoga i premium marke revidirati svoje, možda i brzopleto donesene, planove?
Audi je najavio da će od 2026. prestati s razvojem novih modela s motorima na unutarnje izgaranje, dok u BMW-u očekuju da će do 2030. polovica svih njihovih automobila prodanih u svijetu biti potpuno električni.
Renault od 2030. godine želi potpuno električnu ponudu, a Mercedes do kraja desetljeća planira postati potpuno električna marka "gdje tržišni uvjeti to dopuštaju".
Od 2028. Opel će se u potpunosti oslanjati na električna baterijska vozila na svom glavnom tržištu u Europi. Aktualni plan uključuje da nakon te godine više neće biti Opela s benzinskim i dizelskim motorima.
Mercedes-Benz je planirao od 2030. godine proizvoditi samo e-automobile, a već u idućoj godini je njemački proizvođač planirao prodati isti broj čistih e-auta i plug-in-hibrida kao i onih vozila u kojima je klasični motor s unutarnjim izgaranjem.
No i Mercedes je daleko od ostvarenja tog cilja. Da je tome tako vidi se iz činjenice po kojoj je "Electric Only" strategiju ne tako davno osobno pokopao šef Mercedesa Ola Källenius.
Inače, podaci o prodaji koje je objavilo Europsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) pokazuju da je dizel prošle godine imao tržišni udio od samo 13,6 posto, kada su električna vozila porasla na 14,6 posto. Do ožujka 2024. dizeli su pali na 12,8 posto na tržištima Europske unije.
Skori kraj ere dizelaša? Ne, pogotovo u Hrvatskoj
Nazire li se konačan kraj dizelašima? Nismo baš sigurni u to, pogotovo kada je Hrvatska u pitanju.
Mediji su objavili kako je norveško Vijeće za informacije o cestovnom prometu objavilo kako po prvi put u norveškoj automobilskoj povijesti vozni park te zemlje ima više potpuno električnih automobila nego automobila koji za pogon koriste samo benzinske motore. Pojedini su mediji, međutim, zaboravili jednu "sitnicu".
Na cestama u Norveškoj prometuje ukupno 2.872.652 osobna automobila, a od toga, 754.303 ima potpuno električni pogon. To znači da su više od četvrtine (26,26 posto) svih automobila u Norveškoj električna vozila. S druge strane, automobila s benzinskim motorom i bez hibridne tehnologije po Norveškoj prometuje 753.905.
Međutim, na cestama u Norveškoj trenutno prevladavaju - dizelski automobili. Njih je gotovo milijun, točnije 999.715. Dizelaši tako čine 34,8 posto voznog parka, a tu je više od 10 tisuća automobila s plug-in hibridnim i hibridnim pogonskim sklopom koji imaju dizelski motor.
Norvežani imaju razvijenu mrežu punionica, dok se istovremeno hrvatskim vlasnicima električnih vozila vjerojatno diže kosa na glavi kada, pogotovo u punoj turističkoj sezoni, moraju isplanirati put od, recimo, juga Dalmacije do Zagreba. Ili obratno, sasvim svejedno.
Prosječnom hrvatskom kupcu koji kupuje novo vozilo danas je veliki problem što odabrati. Ako kupuje polovno vozilo, vidjeli smo, najčešće će kupiti dizelaša. Ali novo? Dizelaše se sada gazi iako manje troše od benzinaca, sigurniji su i bolje se voze, pogotovo kada se radi o skupljim modelima. Električna vozila, ako ostalo stavimo po strani prvenstveno prosječno jadnjikavu autonomiju, ne prati adekvatna infrastruktura.
"Balon elektrifikacije se ispuhao", kaže prometni stručnjak i profesor Željko Marušić, dodavši da su benzinski motori debelo inferiorni u odnosu na dizelske. Kazat će i da je to okretanje očiju od dizelaša proizvod geopolitike budući da je benzin nusproizvod prerade, odnosno destilacije nafte, a to se mora nekome "utrapiti".
"Dizel se ljepše vozi, sigurniji je na cesti, doduše skuplje je održavanje dizelaša nego benzinca, no to im je jedina zamjerka", kaže Marušić, dodavši, međutim, da je istina da dizelaši ispuštaju više čađe od benzinaca.
Na naše pitanje postoji li mogućnost da europskim cestama, pa i hrvatskim, od 2035. vladaju električni automobili kaže sljedeće - "mislim da nema šanse za to, možda do 2050. ali i to će biti teško".
Ističe da trenutno jednostavno nema dovoljno struje za tako nešto, a i proizvodnja struje, koja se ne proizvodi u potpunosti iz obnovljivih izvora, šteti okolišu, više nego dizelaši i benzinci.
U skladu s tim upitna je i proizvodnja bakra, a u prosječan električni auto ide znatno više bakra nego u "običan" auto.
U sljedećih desetak godina još se mnogo toga može promijeniti, no ako danas kupujete novo vozilo budite sigurni da bi ono, bilo dizelaš ili benzinac, moglo u Hrvatskoj odvoziti cijeli svoj radni vijek.
| Podijeli sadržaj: | ||||
- 12.12.2025 ZSE INTRADAY: Crobexi povećali dobitke na tjednoj razini
- 12.12.2025 EU tržišta OTVARANJE: Burze porasle drugi dan zaredom
- 12.12.2025 ZSE DANAS: Crobexi i danas u minusu uz uvećan promet
- 12.12.2025 AZIJSKA TRŽIŠTA: Azijski indeksi prate rast Wall Streeta, do...
- 12.12.2025 Na tržištu kriptovaluta zavladala je kriza
- 15.12.2025 Tržišta kapitala ostaju konstruktivna u 2026.
- 07.10.2025 Intercapital fondovi postaju Erste fondovi
- 26.04.2025 Proglašeni najbolji fondovi u 2024. godini
- 14.04.2025 Volatilnost na tržištima dionica - što treba ulagatelj znati
- 31.01.2025 Global Kapital - smanjena naknada za upravljanje
- 15.12.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 15.12.2025. - OTP Invest
- 15.12.2025 Tržišta kapitala ostaju konstruktivna u 2026.
- 08.12.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 08.12.2025. - OTP Invest
- 01.12.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 01.12.2025. - OTP Invest
- 24.11.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 24.11.2025. - OTP Invest
- 16.12.2025 MIROVINCI TJEDNO: Većina mirovinskih fondova s negativnim rezultatom
- 15.12.2025 TJEDNI PREGLED: Većina fondova zabilježila pad vrijednosti udjela
- 09.12.2025 MIROVINCI TJEDNO: Prevladali mirovinski fondovi s pozitivnim rezultatom
- 08.12.2025 TJEDNI PREGLED: Isti broj fondova s pozitivnim i negativnim rezultatom
- 02.12.2025 MIROVINCI TJEDNO: Svi mirovinski fondovi u tjednom plusu
- 17.12.2025 ZSE INTRADAY: Uz mršav promet, Crobexi porasli
- 17.12.2025 EU tržišta OTVARANJE: Burze porasle, trgovanje oprezno
- 17.12.2025 ZSE OTVARANJE: Očekuje se nastavak mirnog trgovanja
- 17.12.2025 AZIJSKA TRŽIŠTA: Burze blago porasle, trgovanje oprezno
- 17.12.2025 WALL STREET: Blagi pad treći dan zaredom
- 13.12.2025 Renault znatno ublažio ambicije za punionice električnih vozila u Europi
- 10.12.2025 Potvrđen rejting i podignuti izgledi Zagrebačkog holdinga
- 10.12.2025 TUI očekuje skromnije rezultate u 2026.
- 09.12.2025 Thyssenkrup zaključio poslovnu godinu u plusu
- 05.12.2025 Ina potpisala dva ugovora vrijedna 33,4 milijuna eura
- 17.12.2025 Inflacija u eurozoni stabilna u studenom
- 17.12.2025 Povećana potrošnja za blagdane sugerira dobro stanje gospodarstva
- 17.12.2025 Vijetnamski proizvođač električnih vozila ulaže milijardu dolara u Indoneziju
- 17.12.2025 SAD potvrdio vodeću poziciju u patentima za kvantne tehnologije
- 17.12.2025 Fitch signalizira moguće sniženje rejtinga Eurocleara zbog planova za rusku imovinu
- Izdavanje / kupnja udjela u fonduSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Zamjena udjela među fondovimaSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Otkup / prodaja udjela u fonduSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Pitajte nasObratite nam se ako trebate dodatne odgovore i objašnjenja. Investicijske savjete ne dajemo.
(na kraju Q3 - 2025)
- Dionički
- Mješoviti
- Obveznički
- Kratkoročni obv.
| Fond | Prinos | Riz. | Portfelj | Prinosi | Kupi | ||
| Capital Breeder | +37,22% | 3 | |||||
| Global Kapital | +35,58% | 4 | |||||
| Erste SEE Equity - klasa B | A | +33,74% | 3 |
| Fondovi | Trajanje akcije | Info |
| OTP Absolute - ulazna naknada | AKCIJA do 31.12. | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji pravovremeno dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 01.02.2022. do 31.12.2025., zaključno do 14:00.
OTP Absolute Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada | AKCIJA do 31.12. | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji pravovremeno dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 01.04.2022. do 31.12.2025., zaključno do 14:00.
OTP indeksni Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela OTP Meridian 20 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| A1 - ulazna naknada | AKCIJA do 31.12. | |
Društvo je donijelo odluku o nenaplaćivanju ulazne naknade do kraja 2025. godine.
A1 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| Erste AM fondovi - ulazna naknada 0,00% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela u navedenim fondovima putem portala Hrportfolio ulazna naknada iznosi 0,00 posto, od 01.01.2022. do opoziva.
Za sva ulaganja putem trajnog naloga započeta u vrijeme akcije ukida se ulazna naknada tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji Erste Bond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Erste Balanced Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Erste SEE Equity Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Erste Global Equity Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Erste Global Technology Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| Erste AM fondovi - trajni nalog | AKCIJA do opoziva | |
Temeljem odluke o ukidanju ulazne naknade za sva ulaganja putem trajnog naloga, koja se odnosi na sve ex-Icam fondove, sva ulaganja putem trajnog naloga zaprimljena putem portala Hrportfolio, započeta u razdoblju trajanja akcije oslobođena su ulazne naknade tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji
Svi ex-Icam fondovi Usporedba fondova Kupnja udjela u fondu |
||
| Erste Income Plus - ulazna naknada 0,50% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela putem portala Hrportfolio u Erste Income Plus fondu ulazna naknada je umanjena s 1,00 posto na 0,50 posto, do opoziva.
Za sva ulaganja putem trajnog naloga započeta u vrijeme akcije ukida se ulazna naknada tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji Erste Income Plus Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
| ZB Conservative - ulazna naknada 0,00% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela u fondu ZB Conservative ulazna naknada iznosi 0,00 posto, od 14.11.2022. do opoziva.
ZB conservative Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt i pravila ZB Invest Funds |
||
| Indeks | Vrijeme | Vrijednost | Bod +/- | % | Graf |
| CROBEX* | 17.12. 15:05 | 3828,73 | 6,28 |
0,16 |
|
| CROBEX10* | 17.12. 15:04 | 2438,32 | -0,76 |
-0,03 |
|
| CROBEX10tr* | 17.12. 15:04 | 2804,66 | -0,87 |
-0,03 |
|
| ADRIAprime* | 17.12. 15:06 | 2948,73 | 1,25 |
0,04 |
|
| CROBISTR* | 16.12. 16:31 | 185,3753 | 0,01 |
0,01 |
|
| CROBIS* | 16.12. 16:31 | 98,8306 | 0,00 |
0,00 |
| Dionica | Zadnja | Promjena | Promet |
| KOEI | 690,00 € |
0,00% |
538.464,00 € |
| ADRS2 | 78,80 € |
2,07% |
228.835,80 € |
| RIVP | 6,50 € |
-0,31% |
152.687,16 € |
| ADRS | 120,00 € |
2,56% |
114.600,00 € |
| HT | 40,60 € |
-0,25% |
83.135,00 € |
| PODR | 152,50 € |
-0,97% |
82.716,00 € |
| HPB | 320,00 € |
1,91% |
73.726,00 € |
| KODT | 3.770,00 € |
0,00% |
67.710,00 € |
| ERNT | 191,00 € |
-1,04% |
54.486,50 € |
| INGR | 2,18 € |
1,87% |
40.168,72 € |
| Redovni dionički promet: | 1.680.866,50 € |
| Redovni obveznički promet: | 32.482,45 € |
| Sveukupni promet: | 2.212.548,95 € |








