NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

EKONOMIJAObjavljeno: 21.08.2008

Propao konzorcij Crotrain

Konzorcij Crotrain, koji su činili Končar i Tvornica željezničkih vozila Gredelj, službeno se raspao, doznaje Poslovni dnevnik. Umjesto da dvije velike tvrtke u većinskom državnom vlasništvu zajednički razvijaju projekt prigradskih i regionalnih vlakova vrijednih oko 290 milijuna eura, posao su podijelile među sobom. Hrvatska će tako umjesto jednog dobiti dva prototipa vlaka, a priliku za sudjelovanje u poslu i druge tvrtke.



Suradnja je pukla zbog neslaganja oko toga tko će imati koliki udjel i tko će voditi projekt. Poznavatelji situacije koji nisu ni iz jedne od tvrtki ustvrdili su da je prekid suradnje loša opcija za Hrvatsku i njezino gospodarstvo jer je Hrvatska premala zemlja da bi se u njoj razvijala dva tipa vlakova te da je tako izgubljena prilika da obje tvrtke ostvare ravnopravnu korist od projekta. Još nije potvrđeno, ali se predviđa da će razdvajanje imati posljedicu i na veću cijenu vlakova.



Informaciju o razdvajanju Končara i Gredelja potvrdili su Poslovnom dnevniku u TŽV Gredelju i neizravno u Hrvatskim željeznicama, dok su u Upravi Končara poručili kako zasad nemaju komentara o novonastaloj situaciji.



Ugovor o razvoju prototipa i daljnjoj proizvodnji potpisan je krajem 2005. i najavljivao se kao velik uspjeh za hrvatsko gospodarstvo. Prvo se trebao razviti prototip 18 prigradskih vlakova za Zagreb, što je u određenom dijelu i učinjeno, a zatim bi isti prototip s izmjenama u interijeru i ulaznim vratima poslužio za 33 regionalna vlaka. Sada će se raditi dva različita prototipa. Nakon potpisivanja se najavljivalo da bi omjer u poslu trebao biti 50 prema 50 posto. Prošle dvije godine trajala su natezanja o udjelu jer Končar nije pristao na ravnopravnu ulogu, nego je želio vodeću ulogu kao i u konzorciju Crotram koji još egzistira i proizvodi niskopodne tramvaje za Zagreb. Konačno razilaženje je utanačeno na sastanku u Vladi u lipnju jer tri godine se projekti zbog prepucavanja nisu pomaknuli daleko od početka.



Prema zaključku koji su potpisali Antun Fabek kao vodeći čovjek Gredelja i Darinko Bago kao predsjednik Uprave Končara, te potpredsjednik Damir Polančec i ministar Božidar Kalmeta, razvijanje protipa i daljnja proizvodnja nakon natječaja se dijeli. Gredelj preuzima na sebe razvoj i proizvodnju 18 elektromotornih niskopodnih prigradskih vlakova koji će vrijediti između 70 i 80 milijuna eura te još 25 dizelskih motornih vlakova čija vrijednost je procijenjena između 80 i 90 milijuna eura. Končar preuzima razvoj 33 regionalna niskopodna elektromotorna vlaka vrijedna oko 140 milijuna eura. Obje tvrtke su već krenule u pronalazak novih partnera - Gredelju će za razvoj prvih vlakova partner biti Siemens, a Končaru Radionica željezničkih vozila Čakovec. Hoće li još tko biti partner, nije se moglo saznati jer Uprava Končara nije željela dati komentare.



"Iako je bila dogovorena proizvodnja u jednakim omjerima, Uprava Končara ju je blokirala. Gredelj koji je u procesu preseljenja i vodi investiciju od 80 milijuna eura nije mogao pristati na podređenu ulogu kao u Crotramu u kojem smo tek u drugoj seriji tramvaja došli na udjel od 23 posto. Već imamo razrađeni prototip prigradskog vlaka koji odgovara zahtjevima HŽ-a i u njega ćemo ugraditi provjerenu Siemensovu opremu. Kada krene proizvodnja, ostaje mogućnost da Končar proizvodi opremu prema našim zahtjevima", istaknuo je predsjednik Uprave TŽV Gredelj Antun Fabek.



Što se tiče 25 dizelskih elektromotornih vlakova, napravit će se određene izmjene na prigradskom vlaku i neće se morati razvijati prototip", rekao je Fabek. Višu cijenu 18 prigradskih vlakova koji su trebali po sporazumu iz 2005. stajati 60 milijuna eura, Fabek opravdava višom cijenom svih materijala koji se ugrađuju.



Končar će razvijati svoj model niskopodnog regionalnog vlaka. Ta je tvrtka dan prije prekida suradnje s Gredeljem potpisala ugovor za Željeznice Federacije BiH vrijedan 5,3 milijuna eura o gradnji prototipa istog vlaka.



Gredeljevi niskopodni prigradski vlakovi u višoj su fazi i već su prošli određena testiranja, a izgled vlaka je poznat. Plan je da svih 18 bude isporučeno HŽ-u i Zagrebu kao naručiteljima do 2011. godine. Inače, službeno će se za sve tipove vlakova raspisati javni natječaji prema Zakonu o javnoj nabavi, a konkurencija poput francuskog Bombardiera već je iskazala zanimanje za sudjelovanje na natječaju. Međutim, osnova za nove vlakove bit će prototipi koje će razviti naše tvrtke i s tehničkim specifikacijama prototipa od kojih je jedna od važnijih niskopodnost. Druge tvrtke teško će "probiti" uvjete natječaja. Model je već primijenjen na razvoju niskopodnih tramvaja.



Marijan Klarić, direktor tvrtke HŽ Putnički prijevoz koja je službeno vlasnik Gredelja i naručitelj svih vlakova, vrlo suzdržano je odgovorio na pitanja o pucanju suradnje. "Dužnosnici Vlade RH podržali su navedene projekte i opredjeljenje Uprava TŽV Gredelj i Končar da budu voditelji u realizaciji spomenutih projekata", stoji u odgovoru. Klarić nadalje odgovora i da konzorcij postoji jer još proizvodi tramvaje, ali ne spominje Crotrain za vlakove.

NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

NEWSLETTER

Obavještavat ćemo vas o novostima i akcijama vezanim za fondove, posebnim prilikama za ulaganje te novostima u našim uslugama.

NAJVEĆI PRINOS FONDOVA (na kraju Q1 - 2025)(na kraju Q1 - 2025)

(koji na 31.03.2025. posluju min. 12 mjeseci)
  • Dionički
  • Mješoviti
  • Obveznički
  • Kratkoročni obv.
Fond Prinos Riz. Portfelj Prinosi Kupi
ZB CEE Equity +12,85%  4
Capital Breeder +10,92%  3
InterCapital SEE Equity - klasa B A +10,41%  3

1 EUR - tečajna lista

Valuta Vrijednost   Promjena Graf
USD
1,14330 0,00
0,03%
GBP
0,84760 0,00
0,14%
CHF
0,94050 0,00
0,17%
JPY
166,17000 0,94
0,57%
BAM
1,95583 0,00
0,00%
EUR/USD - 1mj 2025 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g
Konverter valuta

FOND HRVATSKIH BRANITELJA Podaci o fondu

Vrijednost Datum Promjena Graf
131,67 €
10.06.2025
-0,20%

ANKETA

AKCIJE

  • Ulazna / izlazna naknada
  • Ostale akcije
Fondovi Trajanje akcije Info
OTP Absolute - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
A1 - ulazna naknada AKCIJA do 31.12.
Eurizon fondovi - ulazna naknada AKCIJA do opoziva
Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - trajni nalog AKCIJA do opoziva
InterCapital Income Plus - ulazna naknada 0,50% AKCIJA do opoziva
ZBI fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
Osvježi
Indeks Vrijeme Vrijednost Bod +/- % Graf
CROBEX* 11.06. 15:54  3493,79
-2,95
-0,08
CROBEX10* 11.06. 15:53  2191,57
2,32
0,11
CROBEX10tr* 11.06. 15:53  2476,78
2,59
0,10
ADRIAprime* 12.06. 09:21  2685,43
4,91
0,18
CROBISTR* 11.06. 16:31  183,7134
0,08
0,04
CROBIS* 11.06. 16:31  99,2072
0,04
0,04
*Live podaci *Podaci na kraju trgovanja
CROBEX - 1 mjesec 2025 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g

ZSE - DIONICE (17:08:07 11.06.2025)
(17:08:07 11.06.2025)

    Osvježi
  • Promet
  • Rast
  • Pad
Dionica Zadnja Promjena Promet
7CASH
105,16 €
-0,02%
830.766,00 €
IG
61,60 €
1,99%
361.690,20 €
7SLO
43,66 €
-0,16%
114.016,49 €
ADRS2
70,60 €
0,28%
77.322,40 €
KODT2
2.940,00 €
0,00%
76.600,00 €
KODT
3.000,00 €
-0,99%
66.190,00 €
ADPL
10,50 €
0,48%
60.353,25 €
HT
40,60 €
-0,73%
53.337,40 €
ERNT
193,50 €
0,26%
29.863,00 €
KOEI
522,00 €
0,38%
29.700,00 €
Redovni dionički promet:   
1.913.566,17 €
Redovni obveznički promet:   
5.037,50 €
Sveukupni promet:   
4.470.603,67 €