NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

KONFERENCIJAObjavljeno: 21.11.2024
Manjina s visokim dohotkom održava visoke cijene u trgovinama

Manjina s visokim dohotkom održava visoke cijene u trgovinama

Relativno mala grupa ljudi si može priuštiti jako puno i oni cijene u trgovinama drže na visokoj razini, rekla je profesorica Ekonomskog fakulteta u Zagrebu Marija Ivanov, na konferenciji "Održivi potrošač - potrošač budućnosti" održanoj u organizaciji Hrvatske gospodarske komore (HGK).

Nažalost, većina potrošača prihvaća cijene takve kakve jesu, rekla je Ivanov.

"Naši potrošači se još nikada nisu digli na noge i protestirali tako da ne kupuju proizvode i bojkotiraju trgovine. Mi to jednostavno kao narod očito nemamo u sebi", dodala je.

Druga stvar, kako je navela, je da dohodovne i imovinske razlike u Hrvatskoj neprestano rastu.

"Dio ljudi si jednostavno ne može priuštiti, a drugi dio si može priuštiti jako puno, a upravo njima su plaće najviše rasle", kazala je, napominjući kako su plaće konstantno najviše rasle tamo gdje su dohodci ionako viši.

"Oni koji imaju viši dohodak kupuju neovisno koliko košta. Zbog toga što jedan značajan dio potrošnje čine oni, imamo situaciju da nam potrošnja nije osjetljiva na cijenu", istaknula je.

Relativno manja grupa ljudi si može priuštiti jako puno i oni su ti koji cijene drže na visokoj razini, kazala je Ivanov, koja je mišljenja da će se trend rasta cijena nastaviti.

Direktor NTL-a Martin Evačić se slaže da će cijene hrane rasti, no ne dosadašnjom dinamikom. Razlog rasta cijena, kako je kazao, je rast troškova radne snage, energije, logistike. Također, u hrani nismo samodostatni, a onda je vrlo teško nabaviti robu po konkurentnom cijenama, posebno kada su dobavni lanci poremećeni kao sada, rekao je.

Na konferenciji su predstavljeni rezultati istraživanja o kupovnim navikama u Hrvatskoj prema odabiru potrošača te rezultati istraživanje o potrošačkim navikama generacije Z.

Istraživalo se šest kategorija potrošnje i to mješovita roba, odjeća, namještaj i oprema za dom, uređenje doma/ vrta, drogerijski proizvodi te sportska oprema, odjeća i obuća.

Rezultati istraživanja vezani za proizvode široke potrošnje ukazuju na to da smo vrlo aktivni kupci te da mjesečno obavimo kupnju u 4,62 različita trgovačka lanca.

Razlozi odabira kupovine u kojoj najčešće kupujemo su dominantno blizina - i to za 60 posto ispitanika, za 50 posto ispitanika su najvažniji kriterij povoljne cijene, dok 42 posto odabire prodavaonicu zbog posebnih promocija/akcija.

Konzum, Lidl i Kaufland najčešći izbori potrošača

Kao najčešći odabir mjesta za kupovinu ispitanici su naveli Konzum (24 posto), slijede Lidl s 22 posto te Kaufland sa 17 posto, a pojedini udjeli se mijenjaju po regijama, ali i kategorijama potrošnje.

Ukupno gledajući, najviše građana je barem jednom u posljednjih mjesec dana nešto kupilo u Lidlu i to njih 70 posto, u Konzumu 67 posto i Kauflandu 53 posto.

U kategoriji drogerijskih proizvoda, najviše ispitanika, 89 posto izjavilo je da je u posljednjih mjesec dana kupovalo u dm-u, a slijede Müller sa 62 posto te Bipa s 49 posto.

Internetska trgovina je i dalje u porastu pa je tako istraživanje pokazalo da je zadnja tri mjeseca na specijaliziranim internetskim stranicama kupovalo 71 posto građana.

Direktorica HGK-ova Sektora za trgovinu Maja Bogović je kazala kako je istraživanje o kupovnim navikama prema odabiru potrošača pokazalo da je potrošač danas vrlo nelojalan i promijeni 4,6 prodajnih mjesta u mjesec dana.

Nelojalnost kupaca, kako je rekla, dolazi uslijed visokih cijena.

Također se može ustanoviti da je hrvatsko tržište visoko konkurentno i da potrošači mogu birati gdje će kupovati.

U današnje vrijeme kada je konkurentnost izuzetno važna odluke oko cijena su bitne za poslovanje, kazala je Bogović napominjući kako će trgovci s konkurentnom cijenama bolje proći u razdoblju blagdanske potrošnje.

Generacija Z preferira domaće proizvode

HGK je u suradnji s Ekonomskim fakultetom u Zagrebu tijekom studenoga ove godine provela istraživanje pod nazivom "Kako i što kupuje Generacija Z?" Nove proizvode, kako je rečeno, najčešće otkrivaju putem društvenih mreža, a članovi kućanstva su im najvažniji influenceri pri kupnji prehrambenih proizvoda jer kupuju prema navikama članova obitelji.

Kod kupnje prehrambenih proizvoda važna im je cijena (82,9 posto), da je proizvod domaći (71,96 posto) i kontrolirano porijeklo proizvoda (52,41 posto). Blizina, cijena i širina asortimana, najvažnije su pripadnicima generacije Z prilikom kupnje u trgovačkom lancu. Zadnjih 10 kupnji su u najvećoj mjeri, u 82,09 posto slučajeva obavili su fizičkoj prodavaonici, a online najčešće kupuju odjeću, obuću, sportsku opremu i obuću, kozmetičke proizvode.

Izvor: Hrportfolio.hr / Hina
Ključne riječi:
HGK ~ konferencija ~ potrošači ~ cijene ~ trgovine

NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

NEWSLETTER

Obavještavat ćemo vas o novostima i akcijama vezanim za fondove, posebnim prilikama za ulaganje te novostima u našim uslugama.

NAJVEĆI PRINOS FONDOVA (na kraju Q1 - 2025)(na kraju Q1 - 2025)

(koji na 31.03.2025. posluju min. 12 mjeseci)
  • Dionički
  • Mješoviti
  • Obveznički
  • Kratkoročni obv.
Fond Prinos Riz. Portfelj Prinosi Kupi
ZB CEE Equity +12,85%  4
Capital Breeder +10,92%  3
InterCapital SEE Equity - klasa B A +10,41%  3

1 EUR - tečajna lista

Valuta Vrijednost   Promjena Graf
USD
1,14760 0,01
1,02%
GBP
0,85858 0,00
-0,02%
CHF
0,93180 0,00
0,29%
JPY
161,05000 -0,93
-0,57%
BAM
1,95583 0,00
0,00%
EUR/USD - 1mj 2025 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g
Konverter valuta

FOND HRVATSKIH BRANITELJA Podaci o fondu

Vrijednost Datum Promjena Graf
125,44 €
18.04.2025
0,01%

ANKETA

AKCIJE

  • Ulazna / izlazna naknada
  • Ostale akcije
Fondovi Trajanje akcije Info
OTP Absolute - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
A1 - ulazna naknada AKCIJA do 31.12.
Eurizon fondovi - ulazna naknada AKCIJA do opoziva
Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - trajni nalog AKCIJA do opoziva
InterCapital Income Plus - ulazna naknada 0,50% AKCIJA do opoziva
ZBI fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
Osvježi
Indeks Vrijeme Vrijednost Bod +/- % Graf
CROBEX* 22.04. 16:00  3202,97
16,50
0,52
CROBEX10* 22.04. 16:00  2015,68
11,07
0,55
CROBEX10tr* 22.04. 16:00  2260,99
12,41
0,55
ADRIAprime* 22.04. 15:34  2403,82
-8,65
-0,36
CROBISTR* 22.04. 16:31  182,6469
0,02
0,01
CROBIS* 22.04. 16:31  98,9591
0,01
0,01
*Live podaci *Podaci na kraju trgovanja
CROBEX - 1 mjesec 2025 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g

ZSE - DIONICE (17:08:40 22.04.2025)
(17:08:40 22.04.2025)

    Osvježi
  • Promet
  • Rast
  • Pad
Dionica Zadnja Promjena Promet
ATGR
44,20 €
0,00%
311.963,60 €
HT
40,50 €
-0,25%
189.369,10 €
KOEI
460,00 €
0,44%
124.533,00 €
ADRS2
62,00 €
0,32%
79.533,00 €
IG
46,20 €
-0,65%
76.683,80 €
RIVP
5,66 €
1,07%
68.094,48 €
PODR
138,00 €
1,10%
52.510,00 €
KODT
2.200,00 €
1,38%
35.200,00 €
ADRS
87,00 €
3,57%
35.110,00 €
7SLO
38,02 €
-0,83%
30.990,06 €
Redovni dionički promet:   
1.156.516,64 €
Redovni obveznički promet:   
224.557,96 €
Sveukupni promet:   
2.214.414,60 €