NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

VLADAObjavljeno: 21.07.2014
Vlada probila fiskalno pravilo o izdacima za 4 milijarde i prekršila tri zakona

Vlada probila fiskalno pravilo o izdacima za 4 milijarde i prekršila tri zakona

Umjesto smanjenja udjela rashoda opće države u BDP-u za jedan postotni bod, taj je udjel lani povećan za 0,2 postotna boda, sa 45,9 na 46,1 posto BDP-a.

Time je ključno fiskalno pravilo iz Zakona o fiskalnoj odgovornosti (ZFO) promašeno za gotovo četiri milijarde kuna. Umjesto smanjenja za 3,3 milijarde rashodi opće države (a kod fiskalnog pravila neki se izuzimaju) povećani su za 600 milijuna, na 150,6 milijardi. Vlada je, međutim, u vezi s fiskalim pravilima prekršila još dva zakona. Budući da je državni dug bio veći od 62 posto BDP-a, nisu ispoštovana ni pravila iz Zakona o proračunu i Zakona o izvršavanju proračuna za 2013. Konstatiralo je to Povjerenstvo za fiskalnu politiku, koje je nakon lipanjskog zaključka o neispunjavanju fiskalnog pravila ovih dana sastavilo i Vladi dostavilo opsežan dokument s objedinjenim izvješćima o procjeni fiskalne politike za 2013. te o neispunjavanju fiskalnog pravila.

Vlada bi u roku 30 dana na to trebala "predložiti plan nužnih mjera s rokovima provedbe, koje će dovesti do ispunjenja fiskalnog pravila u ovoj godini", ističe se u očitovanju. Iako je to sedmeročlano stručno tijelo u prethodnom sazivu (dok je djelovalo kao Odbor) u više navrata lani upozoravalo na rizike neispunjenja pravila iz ZFO-a, kao i na problem preoptimističnih makroekonomskih prognoza, u Ministarstvu financija uporno su tvrdili da je fiskalna politika usklađena sa ZFO-om. Tako nisu poduzimane ni odgovarajuće korektivne mjere "u slučaju opažanja kretanja koja bi mogla dovesti do neispunjenja pravila". Za Povjerenstvo je stoga neispunjavanje pravila za 2013. pokazatelj "neodgovarajuće proračunske discipline i proračunske konsolidacije".

Fiskalna pravila postoje zato da bi ih se nositelji fiskalne politike pridržavali jer povećavaju stupanj predvidivosti i povjerenja u izvršnu vlast. Ako se smatra da zakonski definirana fiskalna pravila ne odgovaraju postizanju dugoročnih razvojnih i stabilizacijskih ciljeva, onda treba na vrijeme pokrenuti izmjene zakonskog okvira, čime se izbjegava situacija kršenja pravila i narušavanje vjerodostojnosti, ističu u Povjerenstvu. Problem s pravovremenim korektivnim mjerama je što su za procjenu ispunjavanja fiskalnog pravila mjerodavne informacije o proračunskim kretanjima prema metodologiji ESA95, a one se u nas objavljuju s velikim vremenskim pomakom. Tako Vlada zapravo može dugo negirati odstupanja od pravila. U međuvremenu su, doduše, i ta pravila promijenjena, ali i dalje postoje ograničenja i obveza kontinuirane procjene ispunjavanja fiskalnog pravila te predlaganje dodatnih mjera.

Zahtijevaju li i aktualna fiskalna kretanja dodatne mjere za 2014., može se samo nagađati. To sugeriraju i razlike fiskalnog salda prema nacionalnoj i metodologiji ESA95 za 2013. Prema onoj Ministarstva financija (pretežito gotovinsko načelo), deficit je lani bio 5,3 posto BDP-a ili 1,8 postotnih bodova veći nego godinu prije, dok je prema ESA95 (koja se temelji na obračunskom načelu bilježenja, a ima i nešto drukčiji obuhvat) manjak opće države iznosio 4,9 posto BDP-a ili 1,2 milijarde kuna manje nego prema nacionalnoj metodologiji. Najočitije su se te metodološke razlike pokazale na primjeru PDV-a. On je i u odnosu na prosinački rebalans podbacio za milijardu kuna, ali je prema EU metodologiji PDV najviše utjecao na - smanjenje deficita.

Razlog tome je tzv. vremenski prilagođeno načelo zbog kojeg u izračun nije uzeta kalendarska 2013. već razdoblje veljača 2013.-siječanj 2014. I izdaci zdravstvo koje je lani sanirano s 3 milijarde kuna različito su se reflektirali na konačni manjak prema nacionalnoj i metodologiji ESA95. Prema ESA95, s te je osnove manjak bio oko 1,5 mlrd. kuna manji jer ta metodologija ne uključuje plaćanja obveza iz ranijih godina nego samo nove. No, dok je slika fiskalnog deficita zbog tih razlika prilično nejasna (naročito tijekom godine), oko javnog duga dvojbi nema pa je mnogima on i bolji indikator stanja javnih fianncija. A javni je dug lani dosegnuo čak 67,4 posto BDP-a ili golemih 11,2 postotna boda više nego godinu prije. Sve to bez jamstava i proširenja obuhvata u iskazivanju javnog duga sa skorim početkom primjene nove EU metodologije.

Izvor: poslovni.hr
Ključne riječi:
Vlada ~ rashodi ~ fiskalna pravila

NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

NEWSLETTER

Obavještavat ćemo vas o novostima i akcijama vezanim za fondove, posebnim prilikama za ulaganje te novostima u našim uslugama.

NAJVEĆI PRINOS FONDOVA (na kraju Q2 - 2024)(na kraju Q2 - 2024)

(koji na 30.06.2024. posluju min. 12 mjeseci)
  • Dionički
  • Mješoviti
  • Obveznički
  • Kratkoročni obv.
Fond Prinos Riz. Portfelj Prinosi Kupi
InterCapital Global Technology - klasa B A +19,99%  5
Erste Quality Equity +16,28%  5
Capital Breeder +14,85%  3

1 EUR - tečajna lista

Valuta Vrijednost   Promjena Graf
USD
1,08240 0,00
0,22%
GBP
0,84613 0,00
-0,06%
CHF
0,97300 0,00
0,13%
JPY
174,06000 0,22
0,13%
BAM
1,95583 0,00
0,00%
EUR/USD - 1mj 2024 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g
Konverter valuta

FOND HRVATSKIH BRANITELJA Podaci o fondu

Vrijednost Datum Promjena Graf
95,81 €
04.07.2024
0,64%

ANKETA

AKCIJE

  • Ulazna / izlazna naknada
  • Ostale akcije
Fondovi Trajanje akcije Info
OTP Absolute - ulazna naknada AKCIJA do 31.08.
OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada AKCIJA do 31.08.
A1 - ulazna naknada AKCIJA do 31.12.
Eurizon fondovi - ulazna naknada AKCIJA do opoziva
Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - trajni nalog AKCIJA do opoziva
InterCapital Income Plus - ulazna naknada 0,50% AKCIJA do opoziva
ZBI fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
Osvježi
Indeks Vrijeme Vrijednost Bod +/- % Graf
CROBEX* 05.07. 16:00  2813,13
-12,99
-0,46
CROBEX10* 05.07. 16:00  1680,81
-13,00
-0,77
CROBEX10tr* 05.07. 16:00  1883,48
-5,51
-0,29
ADRIAprime* 05.07. 16:00  2035,86
9,30
0,46
CROBISTR* 05.07. 16:31  174,9255
0,01
0,01
CROBIS* 05.07. 16:31  96,6018
0,00
0,00
*Live podaci *Podaci na kraju trgovanja
CROBEX - 1 mjesec 2024 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g

ZSE - DIONICE (17:08:32 05.07.2024)
(17:08:32 05.07.2024)

    Osvježi
  • Promet
  • Rast
  • Pad
Dionica Zadnja Promjena Promet
SPAN
49,60 €
1,85%
157.319,10 €
HT
30,00 €
-0,66%
120.659,10 €
KOEI
256,00 €
-1,54%
66.336,00 €
7BET
15,79 €
0,70%
44.472,80 €
7SLO
30,04 €
0,84%
40.496,41 €
ADRS2
59,60 €
-4,49%
39.998,40 €
ERNT
195,00 €
0,00%
38.390,50 €
PODR
158,00 €
0,32%
35.550,00 €
ATGR
55,00 €
0,92%
28.017,50 €
ZABA
18,00 €
0,28%
22.321,70 €
Redovni dionički promet:   
715.341,43 €
Redovni obveznički promet:   
99.650,00 €
Sveukupni promet:   
814.991,43 €