NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

EKONOMIJAObjavljeno: 20.09.2011

Prijevoz automobila sve bolji posao za brodare

Čim se situacija u nekom sektoru pomorstva popravi, brodovi tog sektora nerado se šalju u rezališta jer brodari s njima odlično zarađuju. Takav je slučaj i s brodovima za prijevoz automobila i ostalih pokretnih sredstava koji se najčešće svode pod zajedničko ime, ro-ro brodovi. Do rujna ove godine svega je četrdesetak brodova te vrste otišlo u rezalište za razliku od prošle godine kad je njih oko 120 završilo u rezalištu ili godinu ranije čak više od 160. Zanimljivo je da su tri vodeća japanska brodara skoro 40 svojih ro-ro brodova poslali u rezalište u 2009. godini, a ove godine samo dva.

Pripreme za povećan prijevoz
U zlatnim godinama za pomorstvo (2007.-2008.) u rezalištu je završilo svega dvadesetak brodova te vrste. U rezalište odlaze uglavnom ro-ro brodovi stariji od 30 godina, a cijene po toni praznog broda su u odnosu na one od prije dvije godine znatno porasle. Prije dvije godine brodari su dobivali oko 200 dolara po toni praznog broda, a posljednjih nekoliko mjeseci i 550 dolara, što je svakako značajna razlika. Na praktičnom primjeru može se slikovito razumjeti ta očita razlika. Naime, prije dvije godine za ro-ro brod kapaciteta tri tisuće automobila mogli ste dobiti od rezališta manje od dva milijuna dolara, a danas više od 5,2 milijuna. Očekuje se da će ove godine u nekom od rezališta ukupno završiti više od 60 ro-ro brodova. Trenutno najomiljenija destinacija brodovima na njihovom zadnjem putovanju je Indija, no čim se situacija s bangladeškim rezalištima stabilizira, ta zemlja će ponovno postati atraktivna za mnoge brodare. Sjedinjene Američke Države su jedan od većih uvoznika japanskih automobila, a upravo se brodovi za prijevoz automobila brinu o dostavi japanskih automobila američkom tržištu.

U luci Long Beach u Kaliforniji japanski automobilski div Toyota ima osiguran prostor na kojem se trenutno može godišnje smjestiti do 300.000 automobila za sljedećih dvadeset godina, što je luci omogućilo prihod od 240 milijuna dolara. Veliki uvoznik stranih automobila je svakako Kina, koja je u prvoj polovici ove godine u odnosu na isto razdoblje prošle godine uvezla 36% više automobila. Znači da je Kina uvezla blizu 400 tisuća automobila, od toga 34% srednje klase, a čak 37% su automobili više klase (116% više nego prošle godine, gdje BMW i Mercedes dominiraju), što znači da kineski standard nije više onako nizak kao što mnogi zamišljaju. Za povećani prijevoz automobila ozbiljno se priprema japanski brodar Nippon Yusen Kaisha koji namjerava investirati dvije i pol milijarde dolara u sljedećih šest godina da bi kapacitet svoje flote povećao za 13%. Japanci namjeravaju ove godine prevesti više od tri milijuna automobila. U prvom tromjesečju je broj prevezenih automobila kod ovog brodara bio za 20% manji zbog nuklearne tragedije iz ožujka ove godine, no do kraja godine situacija s prijevozom će se potpuno stabilizirati. Do kraja 2016. ovaj brodar namjerava prevesti blizu četiri milijuna automobila godišnje s oko 130 brodova u odnosu na današnjih 115.

Taktika Grimaldija
I drugi japanski brodar MOL raspolaže sa 114 brodova za prijevoz automobila koji su prošle godine prevezli oko 3,5 milijuna vozila. Oko 40% brodova je u vlasništvu MOL-a a ostali su unajmljeni. U ovom kontekstu treba spomenuti i naš Uljanik koji je brodaru Grimaldi ove godine već isporučio dva ro-ro broda, tj. višenamjenska broda za prijevoz automobila, kamiona i kontejnera. Ovaj je brodar zaslužuje posebnu pozornost u ro-ro transportu. Grimaldi je u 2008. ostvario prihod od poslovanja od oko 2,5 milijardi eura, godinu kasnije 2,1, a prošle godine 2,3 milijarde eura. Drugim riječima, prošle je godine čista zarada iznosila 150 milijuna eura. Ovaj brodar stalno naručuje brodove a ro-ro brodovi su mu specijalnost, i pri tome je zanimljivo da se ne upušta u borbu za prijevoz na azijskom tržištu s velikim kompanijama, već bira ona tržišta koja nisu drugima toliko interesantna. Brodove gradi upravo za tu svrhu, što je opravdalo poslovnu strategiju ovog brodara. Ova privatna kompanija sa sjedištem u Napulju osnovana je 1947. i specijalizirala se u prijevozu automobila i drugih prijevoznih sredstava, kontejnera i putnika. Zahvaljujući ro-ro liniji između Italije i Velike Britanije Grimaldi se razvio u snažnog brodara koji danas održava linije između Sredozemlja, sjeverne Europe, zapadne Afrike i Južne Amerike. Prošle je godine ovaj brodar prevezao više od 2,7 milijuna putnika.

Uski krug proizvođača
Koliko je važan izvoz automobila i prijevoz morem može se vidjeti na primjeru njemačkih luka Bremen i Bremerhaven kroz koje je u prvih šest mjeseci izvezeno blizu milijun vozila, točnije oko 968.000, na opću radost njemačke automobilske industrije koja danas traži blizu 80.000 inženjera, jer mnogi inženjeri odlaze u mirovinu, a interes Nijemaca za tehničku struku nije više kao što je bio. Samo su u prvih šest mjeseci ove godine Nijemci izvezli više od 2,6 milijuna automobila, a u srpnju čak blizu 350 tisuća. U ovom trenutku samo četiri države grade brodove za prijevoz automobila. Najviše ih se gradi u Japanu (35), zatim u Kini (21) i Južnoj Koreji (14) te u Vijetnamu (8). Od brodogradilišta u kojima se grade brodovi za prijevoz automobila treba izdvojiti japanski trojac Mitsubishi, Shin Kurushima i Imabari. Brodogradilište Shin Kurushima je inače poznato po gradnji brodova za prijevoz automobila i tankera za prijevoz kemikalija. U brodogradilištu Mitsubishi gradi ih se 11 ukupne bruto tonaže od blizu 700.000, što znači da je prosječna bruto tonaža broda veća od 63.000. U brodogradilištu Shin Kurushima također ih se gradi 11 ukupne bruto tonaže od oko 530.000, što znači da je prosječna bruto tonaža broda od oko 48.000. Japanci dosta ulažu u istraživanje i inovacije pa se ne treba čuditi kad iziđu s nekom novom inovacijom koja ima pozitivnog učinka na poslovanje broda, a to znači smanjenje troškova, na primjer goriva koje u poslovanju brodom zauzima najznačajnije mjesto.

 

Izvor: poslovni.hr

NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

NEWSLETTER

Obavještavat ćemo vas o novostima i akcijama vezanim za fondove, posebnim prilikama za ulaganje te novostima u našim uslugama.

NAJVEĆI PRINOS FONDOVA (na kraju Q1 - 2024)(na kraju Q1 - 2024)

(koji na 29.03.2024. posluju min. 12 mjeseci)
  • Dionički
  • Mješoviti
  • Obveznički
  • Kratkoročni obv.
Fond Prinos Riz. Portfelj Prinosi Kupi
Erste Quality Equity +12,06%  5
InterCapital Global Technology - klasa B A +11,60%  5
OTP indeksni A +11,36%  4

1 EUR - tečajna lista

Valuta Vrijednost   Promjena Graf
USD
1,08440 0,00
-0,20%
GBP
0,85685 0,00
-0,19%
CHF
0,98550 0,00
0,34%
JPY
168,96000 0,63
0,37%
BAM
1,95583 0,00
0,00%
EUR/USD - 1mj 2024 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g
Konverter valuta

FOND HRVATSKIH BRANITELJA Podaci o fondu

Vrijednost Datum Promjena Graf
97,13 €
16.05.2024
-1,56%

ANKETA

AKCIJE

  • Ulazna / izlazna naknada
  • Ostale akcije
Fondovi Trajanje akcije Info
InterCapital Nova Europa - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
OTP Absolute - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
A1 - ulazna naknada AKCIJA do 31.12.
Eurizon fondovi - ulazna naknada AKCIJA do opoziva
Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - trajni nalog AKCIJA do opoziva
InterCapital Income Plus - ulazna naknada 0,50% AKCIJA do opoziva
ZBI fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
Osvježi
Indeks Vrijeme Vrijednost Bod +/- % Graf
CROBEX* 17.05. 16:00  2825,63
3,29
0,12
CROBEX10* 17.05. 16:00  1703,34
-2,51
-0,15
CROBEX10tr* 17.05. 16:00  1879,24
-2,74
-0,15
ADRIAprime* 17.05. 16:00  1945,51
11,01
0,57
CROBISTR* 17.05. 16:31  174,1221
0,05
0,03
CROBIS* 17.05. 16:31  96,4749
0,02
0,02
*Live podaci *Podaci na kraju trgovanja
CROBEX - 1 mjesec 2024 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g

ZSE - DIONICE (17:08:20 17.05.2024)
(17:08:20 17.05.2024)

    Osvježi
  • Promet
  • Rast
  • Pad
Dionica Zadnja Promjena Promet
DLKV
2,56 €
7,56%
394.942,66 €
ADRS2
61,00 €
0,33%
247.075,60 €
ERNT
208,00 €
0,48%
110.956,00 €
PODR
158,00 €
0,00%
95.883,00 €
RIVP
5,14 €
0,00%
67.624,90 €
HT
30,50 €
0,00%
56.707,00 €
ZABA
17,90 €
1,70%
45.850,45 €
7BET
14,45 €
1,33%
38.698,70 €
KODT
1.550,00 €
0,00%
29.570,00 €
KODT2
1.540,00 €
0,65%
29.270,00 €
Redovni dionički promet:   
1.238.623,66 €
Redovni obveznički promet:   
4.997,68 €
Sveukupni promet:   
1.547.706,34 €