NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

EKONOMIJAObjavljeno: 14.03.2013

Država treba povećati poticaje na stambenu štednju

U posljednje vrijeme mnogo se govori i piše o državnim poticajnim sredstvima za stambenu štednju. Na jednoj od posljednjih Vladinih sjednica, na kojoj se razmatralo smanjenje proračunskih izdataka, među ostalim, raspravljalo se i o mogućnosti ukidanja državnih poticajnih sredstava (DPS) za stambenu štednju.

Rezultat rasprave bio je smanjenje DPS-a od 750 kuna (tj. 15 posto od maksimalnoga godišnjeg iznosa štednje od 5000 kuna) na 500 kuna po svakom članu sustava - štediši.
Postavlja se pitanje učinkovitosti DPS-a u stvaranju nove vrijednosti, povećanju gospodarske aktivnosti i otvaranje novih radnih mjesta. Neki autori tvrde da je DPS neodrživ jer se poticajima koriste dobrostojeći građani koji su već stambeno zbrinuti i postižu veće prinose na štednju u odnosu na štednju u drugim financijskim institucijama. Drugi, koji znaju bit stambene štednje, s pravom tvrde da stambena štednja potiče razvoj gospodarstva, smanjuje današnju akutnu nezaposlenost u građevinskom sektoru i, što je najvažnije, višestruko se u gospodarskoj aktivnosti vraća u državni proračun.

Država kao dobra gospodarica Ako se doista u državni proračun u sklopu gospodarske aktivnosti na ime poreza i doprinosa za zdravstveno i mirovinsko osiguranje višestruko vraća DPS, tad je država postupila kao dobra gospodarica - DPS-om je pokrenula gospodarstvo. Prema HUB-ovoj studiji iz 2009. država je 2008. uložila 206 milijuna kuna i stvorila novu vrijednost od 640 milijuna, a porezni je učinak bio 447 milijuna. Od mnogo poticajnih sredstava isplaćenih iz proračuna i procijenjenih na 8,9 milijardi kuna tijekom 2008. na DPS otpada 200 milijuna kuna, odnosno 2,2 posto. Na temelju tih podataka može se nedvojbeno zaključiti da se jedino DPS višestruko vraća u proračun i da od njegova smanjenje, a poglavito ukidanja, ima mnogo veću štete za gospodarski razvoj nego koristi.

Na temelju rasprave u javnim glasilima može se nedvojbeno zaključiti da pojedini sudionici u raspravi ne poznaju sustav stambene štednje i funkcioniranja stambenih štedionica. Tvrdnja ‘Socijalni transfer povećava nejednakost u društvu, slabi socijalnu koheziju te umanjuje potencijale gospodarskog razvoja. K tome, tim se proračunskim transferom, gdje se debelim guskama mažu vratovi, povećava proračunski manjak. Nije li apsurd da se država zadužuje u inozemstvu kako bi darivala bogate građane i jačala njihovu luksuznu potrošnju?' nije točna jer jer DPS stvorio novu vrijednost, 3,11 puta veću od isplaćenog DPS-a, a da je u proračun, zdravstveni i mirovinski fond uplaćeno 2,17 puta više od isplaćenog DPS-a.

Priljev novca za ravnotežu Priljev novca omogućuje uplata štednih uloga i otplata kredita. Masa za dodjelu zbroj je uplaćenih štednih uloga i stalna otplata dodijeljenih kredita. Odljev novac iz mase za dodjelu nastaje raskidom, odnosno istekom ugovora o štednji; isplatom ušteđevine nakon ugovorenog roka štediši koji se koristi namjenskim kreditom stambene štedionice i isplatom ugovorenoga kreditnog iznosa. Sustav je zatvoren i uravnotežen. Odnos između priljeva sredstava i dodijeljenih kredita mora biti u ravnoteži. Da bi sustav bio u ravnoteži, nuždan je priljev štednih uloga štediša koji štede do 60 mjeseci iako se neće kreditno zadužiti.

Stoga je nužno poticati štediše da u stambenoj štedionici štede dugoročno, na rok od 60 mjeseci, i da stalno obnavljaju ugovore o štednji i održavaju masu za dodjelu kredita. Štediše u stambenoj štedionici koji se kreditno ne zadužuju omogućuju stalno stvaranje mase za dodjelu najpovoljnijih kredita s fiksnom i najnižom kamatnom stopom na tržištu financijskih usluga. Cilj stambenih štediša jest transformacija varijabilnih kamatnih stopa u fiksne s pomoću DPS-a koji isplaćuje država i plasman prikupljene ušteđevine u stambene kredite građana s niskim kamatnim stopama. DPS koji se isplaćuje štedišama koji štede radi štednje ključni je element sustava, a ne anomalija, jer sustav štiti od vanjskih utjecaja.
U hrvatski sustav stambene štednje uključeno je 600 tisuća članova ili oko 14 posto populacije, a u slične sustave u državama Srednje Europe tri puta više članova. Zaključno, DPS je ulaganje po načelu dobroga gospodara. Povećanjem državnih poticajnih sredstava povećao bi se broj članova stambenih štedionica i masa za dodjelu namjenskih kredita, stvorila triput veća nova vrijednost i više nego udvostručio priljev u proračun i fondove mirovinskog i zdravstvenog osiguranja, povećali tržište građevinskih usluga te zaposlenost u realnom gospodarstvu.

NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

NEWSLETTER

Obavještavat ćemo vas o novostima i akcijama vezanim za fondove, posebnim prilikama za ulaganje te novostima u našim uslugama.

NAJVEĆI PRINOS FONDOVA (na kraju Q1 - 2024)(na kraju Q1 - 2024)

(koji na 29.03.2024. posluju min. 12 mjeseci)
  • Dionički
  • Mješoviti
  • Obveznički
  • Kratkoročni obv.
Fond Prinos Riz. Portfelj Prinosi Kupi
Erste Quality Equity +12,06%  5
InterCapital Global Technology - klasa B A +11,60%  5
OTP indeksni A +11,36%  4

1 EUR - tečajna lista

Valuta Vrijednost   Promjena Graf
USD
1,08640 0,00
0,03%
GBP
0,85440 0,00
-0,13%
CHF
0,98840 0,00
0,04%
JPY
169,86000 0,61
0,36%
BAM
1,95583 0,00
0,00%
EUR/USD - 1mj 2024 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g
Konverter valuta

FOND HRVATSKIH BRANITELJA Podaci o fondu

Vrijednost Datum Promjena Graf
98,65 €
20.05.2024
1,56%

ANKETA

AKCIJE

  • Ulazna / izlazna naknada
  • Ostale akcije
Fondovi Trajanje akcije Info
InterCapital Nova Europa - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
OTP Absolute - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
A1 - ulazna naknada AKCIJA do 31.12.
Eurizon fondovi - ulazna naknada AKCIJA do opoziva
Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - trajni nalog AKCIJA do opoziva
InterCapital Income Plus - ulazna naknada 0,50% AKCIJA do opoziva
ZBI fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
Osvježi
Indeks Vrijeme Vrijednost Bod +/- % Graf
CROBEX* 21.05. 16:00  2828,07
-3,79
-0,13
CROBEX10* 21.05. 16:00  1700,01
-6,71
-0,39
CROBEX10tr* 21.05. 16:00  1875,62
-7,31
-0,39
ADRIAprime* 21.05. 16:00  1956,33
2,24
0,11
CROBISTR* 21.05. 16:31  174,1313
0,01
0,01
CROBIS* 21.05. 16:31  96,467
0,00
0,00
*Live podaci *Podaci na kraju trgovanja
CROBEX - 1 mjesec 2024 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g

ZSE - DIONICE (17:08:06 21.05.2024)
(17:08:06 21.05.2024)

    Osvježi
  • Promet
  • Rast
  • Pad
Dionica Zadnja Promjena Promet
ADRS2
61,00 €
0,00%
217.972,40 €
RIVP
5,12 €
0,00%
100.561,78 €
ZABA
18,05 €
-0,82%
61.879,95 €
HT
31,00 €
-0,32%
61.434,10 €
ERNT
207,00 €
0,00%
60.477,00 €
DLKV
2,76 €
0,73%
59.218,16 €
KODT2
1.540,00 €
1,32%
58.700,00 €
PODR
156,50 €
-0,95%
53.018,00 €
ADPL
13,00 €
-0,38%
49.278,25 €
KODT
1.590,00 €
1,92%
42.680,00 €
Redovni dionički promet:   
988.518,07 €
Redovni obveznički promet:   
5.720,00 €
Sveukupni promet:   
1.298.238,07 €