- 25.05.2025 TJEDNI PREGLED: Dolar oštro pao nakon smanjenja kreditnog re...
- 28.05.2025 Hrvatska je među najbrže rastućim gospodarstvima EU-a
- 26.05.2025 EU tržišta OTVARANJE: Burze nadoknađuju prošlotjedne gubitke
- 27.05.2025 Novi ugovori ENT-a vrijedni više od 18 milijuna eura
- 28.05.2025 GM ulaže gotovo 900 milijuna dolara u tvornicu motora u SAD-...
- 26.04.2025 Proglašeni najbolji fondovi u 2024. godini
- 14.04.2025 Volatilnost na tržištima dionica - što treba ulagatelj znati
- 31.01.2025 Global Kapital - smanjena naknada za upravljanje
- 02.01.2025 Indeksni fond ili samostalno ulaganje u dionice
- 30.12.2024 Capital Breeder - umanjena naknada za upravljanje
- 27.05.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 26.05.2025. - OTP Invest
- 22.05.2025 S&P 500 indeks – novi povijesni maksimum ili novi godišnji minimum?
- 22.05.2025 Komentar tržišta - InterCapital Asset Management - travanj 2025.
- 19.05.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 19.05.2025. - OTP Invest
- 16.05.2025 Komentar tržišta - Eurizon Asset Management Croatia - travanj 2025.
- 29.05.2025 Mirovinski fondovi - Većina Mirexa u minusu
- 28.05.2025 Mirovinski fondovi - Svi Mirexi u plusu
- 27.05.2025 Mirovinski fondovi - Većina Mirexa u plusu
- 27.05.2025 MIROVINCI TJEDNO: Mirovinski fondovi s negativnim tjednim rezultatom u većini
- 26.05.2025 Mirovinski fondovi - Većina Mirexa u minusu
- 29.05.2025 ZSE TJEDNO: Crobexi zabilježili rast, HT najlikvidniji
- 29.05.2025 Cijene nafte pale ispod 64 dolara, u fokusu opskrba
- 29.05.2025 ZSE DANAS: Crobexi zeleni uz uvećan promet
- 29.05.2025 ZSE INTRADAY: Crobexi u blagom plusu u prijepodnevnom trgovanju
- 29.05.2025 EU tržišta OTVARANJE: Porasla sklonost rizičnijim ulaganjima, burze u plusu
- 29.05.2025 Prihod Nvidije poskočio na početku godine
- 29.05.2025 Allianz Hrvatska: Bruto dobit lani dosegla rekordnih 29,3 milijuna eura
- 28.05.2025 Skok prihoda i dobiti Xiaomija u prvom tromjesečju
- 28.05.2025 Čileanski proizvođač litija s osjetno blažim padom prihoda na početku 2025.
- 14.05.2025 Njemački E.ON povećao dobit i ulaganja u prvom kvartalu
- 29.05.2025 Građani eurozone ponovo signalizirali jačanje inflacije
- 29.05.2025 Zalihe gotovih industrijskih proizvoda na godišnjoj razini porasle za 6,7 posto
- 29.05.2025 Skupina tvrtki iz UAE-a želi kupiti Unicreditovo poslovanje u Rusiji
- 29.05.2025 IND – EKO novi je izdavatelj mini obveznica u sklopu PBZ Minibond inicijative
- 29.05.2025 Industrijska proizvodnja porasla peti mjesec zaredom
AUTOMOBILSKI SEKTORObjavljeno: 15.10.2024

Dizelaši i benzinci umiru - ali neki drugi dan
Podijeli sadržaj: | ||||
Sve se više naziru manjkavosti europskog plana prema kojemu bi motori s unutarnjim izgaranjem do 2035. godine otišli u povijest. Kada danas u Hrvatskoj uđete u neki autosalon njemačkih premium marki, prodavači će vam bez ustezanja reći da i dalje prodaju više dizelaša od benzinaca ili električnih vozila.
Ekspanzija prodaje potpuno električnih vozila zapinje i u razvijenoj Europi, a pogotovo kod nas koji tek nastojimo postati članom bogatijeg kluba starog kontinenta. Elitni proizvođači još uvijek relativno ravnodušno gledaju tu borbu iako će prema van pokazivati da im je stalo do čišće sutrašnjice, dok su konfekcijski proizvođači užasnuti trenutkom - vremenom kada Kinezi neumoljivo napreduju i cijenom ruše sve ono što Europljani smišljaju godinama.
Ne želite dizelaše? Ok, šaljemo vam benzinske hibride s cijenom i opremom kojoj Europljani neće moći konkurirati. Ne želite ni benzince? Ok, smislit ćemo nešto i uskoro vam šaljemo, moto je proizvođača s dalekog istoka koji munjevito reagiraju na sve za što europskim proizvođačima treba niz godina da bi se uopće pokrenuli.
Stvar je više - manje poznata: pregovarači Vijeća EU-a i Europskog parlamenta ne tako davno postigli su dogovor o zakonu koji predviđa prestanak prodaje novih vozila na benzin ili dizel od 2035. godine. Već tada se znalo da će povijesni dogovor zadati veliki udarac najvećem europskom gospodarstvu i kolijevci motora s unutarnjim izgaranjem, Njemačkoj.
Nije puno prošlo da bi teška mašinerija, koja godišnje okreće milijarde eura, odgovorila.
Viši potpredsjednik BMW Brand and Product Managementa Bernd Korber možda bi se rado pozdravio sa dizelašima, ali o potpunom ukidanju motora s unutarnjim izgaranjem ni ne razmišlja.
"Smanjenje prednosti dizela u usporedbi s drugim gorivima poput benzina i alternativnih oblika napajanja, dovodi do smanjene baze korisnika koji biraju dizel prvenstveno zbog osobnih preferencija, a ne zbog jasnih prednosti", kaže Korber.
Drugim riječima, benzinski motori postaju toliko učinkoviti da dizel više nije očigledan izbor za štedljivog kupca. Napredak u plug-in hibridnim i električnim pogonima predstavlja još jedan čavao u lijes dizelskog motora, smatra on.
No je li to zaista tako, pogotovo u Hrvatskoj?
Od siječnja do kraja rujna u Hrvatskoj je prodano 27.833 automobila na benzinski pogon, ili 53,8 posto od ukupne prodaje. Na drugom su mjestu hibridi kojih je prodano 11.792, odnosno 22,8 posto, treći su dizelaši sa prodajom od 9.547 vozila ili 18,4 posto. Potpuno električnih vozila u devet mjeseci prodano je 1.598 što je 3,1 posto od ukupne prodaje u dosadašnjem dijelu godine. Podsjećamo, u prvih devet mjeseci 2024. u Hrvatskoj je prodano 51.782 novih putničkih vozila.
Dok su dizelaši godinama držali više od 50 posto ukupne prodaje, sada su na tom mjestu benzinci, dizelaši su pali na treće mjesto. No kada je Lijepa naša u pitanju čak ni to nije preveliki problem - problem je što će prosječni hrvatski kupac, kada kupuje polovni auto, najprije pogledati u rubriku "dizelaši". Procjene su da su 80 posto prodanih polovnih vozila u našoj zemlji dizelaši.
2035? Čista utopija
Kritičari EU-ovih ali i globalnih planova odmah su upozoravali da je micanje benzinaca i dizelaša s cesta do 2035. čista utopija, uz ostalo jer su za mnoge građane EU-a električna vozila i dalje preskupa. Tako i nova regulativa Euro 7 sugerira da će dizelski automobili po europskim cestama voziti barem do 2050. godine, a vjerojatno i duže.
No ako prvotni plan i ostane na snazi, građani će i nakon 2035. godine moći voziti automobile s motorima na unutarnje izgaranje pa i kupovati rabljene automobile na benzin i dizel.
Hoće li stoga i premium marke revidirati svoje, možda i brzopleto donesene, planove?
Audi je najavio da će od 2026. prestati s razvojem novih modela s motorima na unutarnje izgaranje, dok u BMW-u očekuju da će do 2030. polovica svih njihovih automobila prodanih u svijetu biti potpuno električni.
Renault od 2030. godine želi potpuno električnu ponudu, a Mercedes do kraja desetljeća planira postati potpuno električna marka "gdje tržišni uvjeti to dopuštaju".
Od 2028. Opel će se u potpunosti oslanjati na električna baterijska vozila na svom glavnom tržištu u Europi. Aktualni plan uključuje da nakon te godine više neće biti Opela s benzinskim i dizelskim motorima.
Mercedes-Benz je planirao od 2030. godine proizvoditi samo e-automobile, a već u idućoj godini je njemački proizvođač planirao prodati isti broj čistih e-auta i plug-in-hibrida kao i onih vozila u kojima je klasični motor s unutarnjim izgaranjem.
No i Mercedes je daleko od ostvarenja tog cilja. Da je tome tako vidi se iz činjenice po kojoj je "Electric Only" strategiju ne tako davno osobno pokopao šef Mercedesa Ola Källenius.
Inače, podaci o prodaji koje je objavilo Europsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) pokazuju da je dizel prošle godine imao tržišni udio od samo 13,6 posto, kada su električna vozila porasla na 14,6 posto. Do ožujka 2024. dizeli su pali na 12,8 posto na tržištima Europske unije.
Skori kraj ere dizelaša? Ne, pogotovo u Hrvatskoj
Nazire li se konačan kraj dizelašima? Nismo baš sigurni u to, pogotovo kada je Hrvatska u pitanju.
Mediji su objavili kako je norveško Vijeće za informacije o cestovnom prometu objavilo kako po prvi put u norveškoj automobilskoj povijesti vozni park te zemlje ima više potpuno električnih automobila nego automobila koji za pogon koriste samo benzinske motore. Pojedini su mediji, međutim, zaboravili jednu "sitnicu".
Na cestama u Norveškoj prometuje ukupno 2.872.652 osobna automobila, a od toga, 754.303 ima potpuno električni pogon. To znači da su više od četvrtine (26,26 posto) svih automobila u Norveškoj električna vozila. S druge strane, automobila s benzinskim motorom i bez hibridne tehnologije po Norveškoj prometuje 753.905.
Međutim, na cestama u Norveškoj trenutno prevladavaju - dizelski automobili. Njih je gotovo milijun, točnije 999.715. Dizelaši tako čine 34,8 posto voznog parka, a tu je više od 10 tisuća automobila s plug-in hibridnim i hibridnim pogonskim sklopom koji imaju dizelski motor.
Norvežani imaju razvijenu mrežu punionica, dok se istovremeno hrvatskim vlasnicima električnih vozila vjerojatno diže kosa na glavi kada, pogotovo u punoj turističkoj sezoni, moraju isplanirati put od, recimo, juga Dalmacije do Zagreba. Ili obratno, sasvim svejedno.
Prosječnom hrvatskom kupcu koji kupuje novo vozilo danas je veliki problem što odabrati. Ako kupuje polovno vozilo, vidjeli smo, najčešće će kupiti dizelaša. Ali novo? Dizelaše se sada gazi iako manje troše od benzinaca, sigurniji su i bolje se voze, pogotovo kada se radi o skupljim modelima. Električna vozila, ako ostalo stavimo po strani prvenstveno prosječno jadnjikavu autonomiju, ne prati adekvatna infrastruktura.
"Balon elektrifikacije se ispuhao", kaže prometni stručnjak i profesor Željko Marušić, dodavši da su benzinski motori debelo inferiorni u odnosu na dizelske. Kazat će i da je to okretanje očiju od dizelaša proizvod geopolitike budući da je benzin nusproizvod prerade, odnosno destilacije nafte, a to se mora nekome "utrapiti".
"Dizel se ljepše vozi, sigurniji je na cesti, doduše skuplje je održavanje dizelaša nego benzinca, no to im je jedina zamjerka", kaže Marušić, dodavši, međutim, da je istina da dizelaši ispuštaju više čađe od benzinaca.
Na naše pitanje postoji li mogućnost da europskim cestama, pa i hrvatskim, od 2035. vladaju električni automobili kaže sljedeće - "mislim da nema šanse za to, možda do 2050. ali i to će biti teško".
Ističe da trenutno jednostavno nema dovoljno struje za tako nešto, a i proizvodnja struje, koja se ne proizvodi u potpunosti iz obnovljivih izvora, šteti okolišu, više nego dizelaši i benzinci.
U skladu s tim upitna je i proizvodnja bakra, a u prosječan električni auto ide znatno više bakra nego u "običan" auto.
U sljedećih desetak godina još se mnogo toga može promijeniti, no ako danas kupujete novo vozilo budite sigurni da bi ono, bilo dizelaš ili benzinac, moglo u Hrvatskoj odvoziti cijeli svoj radni vijek.
Podijeli sadržaj: | ||||
- 25.05.2025 TJEDNI PREGLED: Dolar oštro pao nakon smanjenja kreditnog re...
- 28.05.2025 Hrvatska je među najbrže rastućim gospodarstvima EU-a
- 26.05.2025 EU tržišta OTVARANJE: Burze nadoknađuju prošlotjedne gubitke
- 27.05.2025 Novi ugovori ENT-a vrijedni više od 18 milijuna eura
- 28.05.2025 GM ulaže gotovo 900 milijuna dolara u tvornicu motora u SAD-...
- 26.04.2025 Proglašeni najbolji fondovi u 2024. godini
- 14.04.2025 Volatilnost na tržištima dionica - što treba ulagatelj znati
- 31.01.2025 Global Kapital - smanjena naknada za upravljanje
- 02.01.2025 Indeksni fond ili samostalno ulaganje u dionice
- 30.12.2024 Capital Breeder - umanjena naknada za upravljanje
- 27.05.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 26.05.2025. - OTP Invest
- 22.05.2025 S&P 500 indeks – novi povijesni maksimum ili novi godišnji minimum?
- 22.05.2025 Komentar tržišta - InterCapital Asset Management - travanj 2025.
- 19.05.2025 Tjedni komentar tržišta na dan 19.05.2025. - OTP Invest
- 16.05.2025 Komentar tržišta - Eurizon Asset Management Croatia - travanj 2025.
- 29.05.2025 Mirovinski fondovi - Većina Mirexa u minusu
- 28.05.2025 Mirovinski fondovi - Svi Mirexi u plusu
- 27.05.2025 Mirovinski fondovi - Većina Mirexa u plusu
- 27.05.2025 MIROVINCI TJEDNO: Mirovinski fondovi s negativnim tjednim rezultatom u većini
- 26.05.2025 Mirovinski fondovi - Većina Mirexa u minusu
- 29.05.2025 ZSE TJEDNO: Crobexi zabilježili rast, HT najlikvidniji
- 29.05.2025 Cijene nafte pale ispod 64 dolara, u fokusu opskrba
- 29.05.2025 ZSE DANAS: Crobexi zeleni uz uvećan promet
- 29.05.2025 ZSE INTRADAY: Crobexi u blagom plusu u prijepodnevnom trgovanju
- 29.05.2025 EU tržišta OTVARANJE: Porasla sklonost rizičnijim ulaganjima, burze u plusu
- 29.05.2025 Prihod Nvidije poskočio na početku godine
- 29.05.2025 Allianz Hrvatska: Bruto dobit lani dosegla rekordnih 29,3 milijuna eura
- 28.05.2025 Skok prihoda i dobiti Xiaomija u prvom tromjesečju
- 28.05.2025 Čileanski proizvođač litija s osjetno blažim padom prihoda na početku 2025.
- 14.05.2025 Njemački E.ON povećao dobit i ulaganja u prvom kvartalu
- 29.05.2025 Građani eurozone ponovo signalizirali jačanje inflacije
- 29.05.2025 Zalihe gotovih industrijskih proizvoda na godišnjoj razini porasle za 6,7 posto
- 29.05.2025 Skupina tvrtki iz UAE-a želi kupiti Unicreditovo poslovanje u Rusiji
- 29.05.2025 IND – EKO novi je izdavatelj mini obveznica u sklopu PBZ Minibond inicijative
- 29.05.2025 Industrijska proizvodnja porasla peti mjesec zaredom
- Izdavanje / kupnja udjela u fonduSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Zamjena udjela među fondovimaSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Otkup / prodaja udjela u fonduSve dokumente i upute primit ćete e-mailom.
Usluga je besplatna. - Pitajte nasObratite nam se ako trebate dodatne odgovore i objašnjenja. Investicijske savjete ne dajemo.
(na kraju Q1 - 2025)
- Dionički
- Mješoviti
- Obveznički
- Kratkoročni obv.
Fond | Prinos | Riz. | Portfelj | Prinosi | Kupi | ||
ZB CEE Equity | +12,85% | 4 | |||||
Capital Breeder | +10,92% | 3 | |||||
InterCapital SEE Equity - klasa B | A | +10,41% | 3 |
Fondovi | Trajanje akcije | Info |
OTP Absolute - ulazna naknada | AKCIJA do 30.06. | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji pravovremeno dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 01.02.2022. do 30.06.2025., zaključno do 14:00.
OTP Absolute Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada | AKCIJA do 30.06. | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji pravovremeno dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 01.04.2022. do 30.06.2025., zaključno do 14:00.
OTP indeksni Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela OTP Meridian 20 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
A1 - ulazna naknada | AKCIJA do 31.12. | |
Društvo je donijelo odluku o nenaplaćivanju ulazne naknade do kraja 2025. godine.
A1 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
Eurizon fondovi - ulazna naknada | AKCIJA do opoziva | |
Ulazna naknada neće biti naplaćena ulagačima koji dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda. Navedeno vrijedi do opoziva.
Eurizon HR Flexible 30 fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Eurizon HR Conservative 10 fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela Eurizon HR International Multi Asset fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada | AKCIJA do opoziva | |
Prilikom otkupa udjela izlazna naknada se umanjuje te za sva ulaganja do 12 mjeseci iznosi 1,00 posto umjesto prospektom propisanih 2,00 posto. Za ulaganja duža od 12 mjeseci izlazna naknada se ne naplaćuje, iznosi 0,00 posto. Navedeno vrijedi za ulagače koji pri kupnji udjela dostave potpunu dokumentaciju i čija uplata pristigne na IBAN fonda od 19.07.2023. do opoziva.
Eurizon HR Equity fond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
InterCapital fondovi - ulazna naknada 0,00% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela u navedenim fondovima putem portala Hrportfolio ulazna naknada iznosi 0,00 posto, od 01.01.2022. do opoziva.
Za sva ulaganja putem trajnog naloga započeta u vrijeme akcije ukida se ulazna naknada tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji InterCapital Bond Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela InterCapital Balanced Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela InterCapital SEE Equity Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela InterCapital Global Equity Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela InterCapital Global Technology Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
InterCapital fondovi - trajni nalog | AKCIJA do opoziva | |
Društvo InterCapital Asset Management donijelo je odluku o ukidanju ulazne naknade za sva ulaganja putem trajnog naloga, koja se odnosi na sve fondove kojima upravlja ICAM. Sva ulaganja putem trajnog naloga zaprimljena putem portala Hrportfolio, započeta u razdoblju trajanja akcije oslobođena su ulazne naknade tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji
Svi InterCapital fondovi Usporedba fondova Kupnja udjela u fondu |
||
InterCapital Income Plus - ulazna naknada 0,50% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela putem portala Hrportfolio u InterCapital Income Plus fondu ulazna naknada je umanjena s 1,00 posto na 0,50 posto, do opoziva.
Za sva ulaganja putem trajnog naloga započeta u vrijeme akcije ukida se ulazna naknada tijekom cijelog razdoblja ugovorenog trajnim nalogom. Odluka o akciji InterCapital Income Plus Podaci o fondu Ključne informacije - KIID Prospekt fonda Kupnja udjela |
||
ZBI fondovi - ulazna naknada 0,00% | AKCIJA do opoziva | |
Za izdavanje udjela u navedenim fondovima ulazna naknada iznosi 0,00 posto, od 14.11.2022. do opoziva.
Prospekt i pravila ZB Invest Funds krovnog UCITS fonda ZB CEE Equity Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB conservative 20 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB Asia Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB euroaktiv Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB Future 2025 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB Future 2030 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB Future 2040 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB Future 2055 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB Portfolio 70 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB global 50 Podaci o fondu Ključne informacije - KIID ZB trend Podaci o fondu Ključne informacije - KIID |
Indeks | Vrijeme | Vrijednost | Bod +/- | % | Graf |
CROBEX* | 29.05. 16:00 | 3459,17 | 1,25 |
0,04 |
|
CROBEX10* | 29.05. 16:00 | 2175,90 | 4,02 |
0,19 |
|
CROBEX10tr* | 29.05. 16:00 | 2440,72 | 4,51 |
0,19 |
|
ADRIAprime* | 29.05. 16:00 | 2597,31 | 6,77 |
0,26 |
|
CROBISTR* | 29.05. 16:31 | 183,5299 | 0,01 |
0,01 |
|
CROBIS* | 29.05. 16:31 | 99,1753 | 0,00 |
0,00 |
Dionica | Zadnja | Promjena | Promet |
IG | 56,20 € |
2,93% |
343.651,80 € |
KODT | 3.090,00 € |
-0,32% |
319.410,00 € |
KOEI | 526,00 € |
0,00% |
129.738,00 € |
PODR | 139,00 € |
0,36% |
121.974,00 € |
7SLO | 42,36 € |
-0,05% |
105.480,32 € |
HT | 42,00 € |
0,48% |
101.731,30 € |
HPB | 262,00 € |
-1,50% |
99.856,00 € |
KODT2 | 3.040,00 € |
0,66% |
72.640,00 € |
ZABA | 24,00 € |
-1,64% |
67.332,60 € |
ATGR | 43,80 € |
2,82% |
43.285,40 € |
Redovni dionički promet: | 1.607.949,07 € |
Redovni obveznički promet: | 0 € |
Sveukupni promet: | 2.025.949,07 € |